Algemene voorwaarden ITS Reisen
**Algemene Voorwaarden ITS Reisen**
1. **Reisovereenkomst**
De reiziger biedt de organisator, door te boeken (aanmelding voor de reis), bindend aan om een reisovereenkomst te sluiten. De basis voor dit aanbod voor het sluiten van een reisovereenkomst wordt gevormd door de reisbeschrijving en eventuele aanvullende informatie van de organisator voor de desbetreffende reis, voor zover deze ter beschikking van de aanmelder voor de reis staan. De overeenkomst komt tot stand door toezending van de aanvaardingsverklaring door de organisator aan u. Bij of direct na het sluiten van de overeenkomst sturen wij de aanmelder voor de reis een schriftelijke reisbevestiging. Hiertoe is de organisator niet verplicht, indien de boeking minder dan 7 werkdagen voor het begin van de reis geschiedt. Indien de inhoud van de bevestiging afwijkt van de inhoud van de aanmelding, houdt dit in dat er sprake is van een nieuw aanbod, waaraan de organisator voor de duur van 10 dagen gebonden is. De overeenkomst komt op basis van dit nieuwe aanbod tot stand, indien de aanmelder voor de reis binnen de gestelde termijn meedeelt dat hij de offerte aanneemt. Dit kan door een uitdrukkelijke toezegging of door een aanbetaling geschieden. Art. 1.1 is ook van toepassing bij mondelinge en telefonische aanmeldingen alsmede bij aanmeldingen per telefax en via internet. De aanmelder voor de reis aanvaardt alle contractuele verplichtingen van medereizigers voor wie hij de boeking doet, zo ook voor zijn eigen boeking, voor zover hij deze verplichting bij uitdrukkelijke en afzonderlijke verklaring heeft aanvaard. Reisbemiddelaars (bijv. reisbureaus) en dienstverleners (bijv. hotels, vervoersondernemingen) hebben geen volmacht van de touroperator tot het aangaan van een overeenkomst, het verstrekken van inlichtingen of het doen van toezeggingen die leiden tot een wijziging van de overeengekomen inhoud van de reisovereenkomst of die verder strekken dan de contractueel toegezegde diensten van de touroperator of die tegenstrijdig zijn met de reisbeschrijving. Leeftijdsgebonden kortingen op de prijzen - bijv. kinderkorting - of zitplaatsreservering voor baby/kind - zijn gewoonlijk de leeftijd bij het begin van de reis en niet de leeftijd op de boekingsdatum doorslaggevend, en dient deze leeftijd daarom door de reisaanmelder bij de boeking te worden vermeld. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is de leeftijd bij de terugreis doorslaggevend, waardoor in individuele gevallen een nabetaling kan worden gevraagd. Indien een leeftijd onjuist wordt opgegeven, wordt een nabetaling gevraagd om het verschil met de in de beschrijving van de touroperator vermelde prijs die bij de juiste leeftijd hoort, te compenseren.
**2. Betaling**
Om de betalingen van klanten veilig te stellen, is er een verzekering tegen insolventie afgesloten bij de Deutsche Reisepreis Sicherungsverein VVaG (DRS) met overeenkomstnummer 1.045.958. Een verklaring van die strekking is op de bevestiging vermeld. Na ontvangst van de schriftelijke reisbevestigingen toezending van de verklaring is 20% van de reissom onmiddellijk als aanbetaling betaalbaar. De aanbetaling wordt in mindering gebracht op het bedrag dat later voldaan dient te worden. Het te betalen bedrag bestaat uit een aanbetaling plus verzekeringspremie - zie art.7. Uw betalingen dienen te geschieden met vermelding van het factuurnummer dat op de reisbevestiging vermeld staat. Indien dit factuurnummer niet vermeld is, wordt uw betaling als niet voldaan beschouwd. Uw aanbetaling op de reissom is conform art.651k van het [Duits] Burgerlijk Wetboek (BGB) verzekering tegen insolventie. Het reisbureau treedt uitsluitend als bemiddelaar op bij het sluiten van de reisovereenkomst. Indien de aanbetaling niet onmiddellijk of binnen 10 dagen na ontvangst van de reisbevestiging ontvangen is en is dit bedrag na een betalingsherinnering met een gepaste termijn niet voldaan, heeft de touroperator het recht om de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen en de boeking te annuleren. In dit geval zal de touroperator de volgens art. 5 berekende kosten als schadevergoeding doen gelden. De hiervoor vermelde rechten van de touroperator bestaan niet indien de betalingsvertraging niet aan de reiziger of uitsluitend aan de touroperator te wijten is. Het resterende bedrag van de reissom moet uiterlijk 28 dagen voor de vertrekdatum voldaan zijn (constatering van ontvangen betaling), voor zover de reis niet meer om de in art. 5.2 vermelde reden kan worden afgezegd. Bij boekingen op korte termijn - als er tussen de boekingsdatum en de reisdatum minder dan 28 dagen zijn - dient de reissom na ontvangst van de schriftelijke reisbevestiging en overhandiging van de verklaring uiterlijk 10 dagen voor de vertrekdatum volledig aan de touroperator te worden betaald (constatering van ontvangen betaling). Indien het te betalen bedrag uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek NIET volledig is voldaan, is het NIET mogelijk om de originele documentatie toe te zenden. ZONDER betalingsbewijs heeft de reiziger geen recht op de dienstverlening inzake de reis, zie art. 2.2. Zend alstublieft bij een geboekte reis met eigen vervoer uw door de bank bevestigde betalingsbewijs om aan te tonen dat de betaling is voldaan, aan de afdeling Verkoop/Service, faxnummer 0049 2203 42-899. Zo niet, wordt de reisovereenkomst conform art. 5 beoordeeld. Indien bij vliegreizen ontvangst van de betaling niet tijdig wordt geconstateerd, is art. 2.1.5 van toepassing. Indien bij vliegreizen ontvangst van de betaling niet tijdig wordt geconstateerd, kunnen de reisdocumenten op het vliegveld waarvandaan de reiziger vertrekt, worden opgehaald. Nabetaling worden de reisdocumenten op het vliegveld overhandigd. Voor de daardoor ontstane extra kosten worden servicekosten à €15 per handeling in rekening gebracht. Binnen het persoonlijk bestedingslimiet bij uw financiële instelling accepteert de touroperator vanzelfsprekend ook betaling via EC-Cash met pincode, American Express, MasterCard en Visa. Zo niet, wordt de reisovereenkomst conform art.5 beoordeeld. Als u met creditcard wilt betalen, gebeurt het afboeken van uw rekening op de juiste datum wanneer de betalingen voldaan moeten worden. Bij betaling zijn transactiekosten ter hoogte van 1% van de totale reissom verschuldigd. Bij betaling door overboeking vervallen de transactiekosten. Zonder volledige betaling van de reissom bestaat er geen recht op het ontvangen van dienstverlening.
**3. Reisdocumenten**
Mochten de reisdocumenten onverhoopt niet uiterlijk 7 dagen voor vertrek bij de aanmelder cq. reiziger bezorgd zijn, dient deze onmiddellijk contact op te nemen met de touroperator, afdeling Verkoop/Service.
**4. Wijzigingen**
Indien de reiziger na het boeken van een reis verzoekt om bijv. de reisdatum, het reisdoel, de plaats van vertrek, de accommodatie of de wijze van vervoer te wijzigen, zijn de kosten die wij daarvoor maken, gewoonlijk gelijk aan de kosten van een annulering van de kant van de reiziger. Daarom is de touroperator genoodzaakt om kosten van dezelfde hoogte als ten tijde van het omboeken bij annulering zouden ontstaan, te berekenen. Bij andere, geringe wijzigingen berekent de touroperator echter slechts behandlingskosten. De hoogte hiervan bedraagt: bij pakketreizen met vlucht, auto- en scheepsreizen, boekingen van huurauto's, alleen-hotel-boekingen, combinatieboekingen met andere diensten, zoals bijv. rondreis, duik-, wandel-, ski-, tennis-pakket (behalve entreekaarten, zie art. 5.1.7) tot 30 dagen voor het begin van de reis: €30 per persoon. Bij vakantiewoningen/woonboten/campers tot 45 dagen voor het begin van de reis: €30 per persoon. Bij alleen-vlucht-boekingen/bouwsteenvluchten is op grond van de uitzonderlijke tarifering van luchtvaartmaatschappijen een andere boeking tot uiterlijk 1 dag voor het begin van de reis alleen binnen de tariefgroep van de beschrijving voor wijzigingskosten van €30 per persoon mogelijk. Omboeken naar een vlucht met een lager tarief is alleen mogelijk met behoud van de oorspronkelijke vluchtprijs, plus wijzigingskosten. Bij omboeken naar een vlucht met een hoger tarief dient het verschil door de klant te worden voldaan, plus wijzigingskosten. Per handeling is slechts éénmalige wijziging binnen de van toepassing zijnde catalogi mogelijk. Wijzigingskosten voor geboekte entreekaarten: zie art. 5.1.7. De touroperator heeft het recht om wijzigingen in de diensten aan te brengen, indien deze uit omstandigheden buiten de invloedsfeer van de touroperator voortvloeien na het sluiten van de overeenkomst. Hieronder valt ook het vervangen van de aangekondigde accommodatie of het aangekondigde vervoer, indien gelijkwaardig, indien anders een prijsaanpassing vereist zou zijn. Over dergelijke wijzigingen dient de touroperator de reiziger onmiddellijk te informeren. Voorzover de wijzigingen aanzienlijk zijn of niet redelijkerwijs mogen worden verwacht, heeft de reiziger het recht om binnen 10 werkdagen na mededeling kosteloos om te boeken of kosteloos te annuleren. Eventuele andere rechten van de reiziger om te annuleren blijven hierdoor onverlet. De touroperator behoudt zich het recht voor om de aangekondigde en bij de boeking bevestigde prijzen bij verhoging van de vervoerskosten of de heffingen voor bepaalde diensten, zoals haven- of luchthavenbelasting of een wijziging van de wisselkoersen die voor de betreffende reis van toepassing zijn, als volgt te wijzigen: indien de vervoerskosten die bij het sluiten van de reisovereenkomst golden, met name de brandstofkosten, verhoogd worden, kan de touroperator de reissom volgens de hiernavolgende berekening verhogen: a) Bij een verhoging die betrekking heeft op de zitplaats, kan de touroperator van de reiziger het bedrag van de verhoging verlangen. b) In andere gevallen worden de door het vervoersbedrijf per vervoermiddel geëiste, extra vervoerskosten door het aantal de zitplaatsen van het overeengekomen vervoermiddel gedeeld. Het bedrag van de verhoging per zitplaats dat zo berekend is, mag de touroperator van de reiziger verlangen. Indien de heffingen voor bepaalde diensten, zoals haven- of luchthavenbelasting die bij het sluiten van de reisovereenkomst bestonden, tegenover de touroperator verhoogd worden, kan de reissom evenredig verhogen. Bij een wijziging van de wisselkoersen na het afsluiten van de reisovereenkomst kan de reissom in dezelfde mate worden verhoogd waardoor de reis daardoor voor de touroperator duurder is geworden. Een verhoging is alleen toelaatbaar, indien tussen het sluiten van het contract en de overeengekomen reisdatum meer dan 4 maanden liggen en de omstandigheden, waardoor de verhoging optreedt, vóór het sluiten van het contract nog niet bestonden en bij het sluiten van het contract door de touroperator niet kon worden voorzien. Bij wijziging van de reissom achteraf dient de touroperator u onmiddellijk op de hoogte te stellen. Vanaf de twintigste dag vóór het begin van de reis zijn prijsverhogingen niet van toepassing. Bij een prijsverhoging van meer dan 5% of bij een aanzienlijke wijziging een wezenlijke reisdienst heeft de reiziger het recht om zonder kosten de reisovereenkomst te annuleren of deelname aan een tenminste gelijkwaardige reis te verlangen, als de touroperator in staat is, een dergelijke reis zonder meerkosten aan de reiziger aan te bieden uit de beschikbare reizen. De reiziger dient deze rechten onmiddellijk na mededeling van de touroperator over de prijsverhoging cq. -wijziging van de reisdienst jegens de touroperator te doen gelden. **5. Annulering**
Annulering door de deelnemer aan de reis dient in het belang van de deelnemer schriftelijk te gebeuren, waarbij de reisdocumenten worden bijgevoegd. Voor het tijdstip van annulering en voor de hoogte van de annuleringskosten is de datum waarop de annuleringsverklaring bij de touroperator of bij het boekingskantoor wordt ontvangen, doorslaggevend. De hoogte van de annuleringskosten hangt af van de gekozen dienstverlening. Let alstublieft goed op eventuele afwijkende vermeldingen in de boekingsvoorwaarden van de afzonderlijk aangeboden reizen! De gewoonlijk (d.w.z. voor zover er geen vervangende deelnemer beschikbaar is) vaste annuleringskosten bedragen per persoon in procenten van de reissom:
- Bij pakketreizen met vlucht, auto- en scheepsreizen, boekingen van huurauto's, alleen-hotel-boekingen, combinatieboekingen met andere diensten, zoals bijv. rondreis, duik-, wandel-, ski-, tennis-pakket (behalve entreekaarten, zie art. 5.1.7), tot de 30ste dag voor begin van de reis: 25%; tot de 22ste dag voor begin van de reis: 30%; tot de 15de dag voor begin van de reis: 40%; tot de 7ste dag voor begin van de reis: 60%; tot de 3ste dag voor begin van de reis: 75%; vanaf de 2ste dag voor begin van de reis: 80%.
- Bij vakantiewoningen (per wooneenheid), woonboten, campers, fiets- en scheepstochten, tot de 45ste dag voor begin van de reis: 25%; tot de 35ste dag voor begin van de reis: 50%; vanaf de 34ste dag voor begin van de reis: 80%.
- Bij alleen-vlucht-boekingen/bouwsteenvluchten, tot de 30ste dag voor begin van de reis: 50%; tot de 3ste dag voor begin van de reis: 75%; vanaf de 2ste dag voor begin van de reis: 80%.
- Gecombineerde bouwsteenboeking: Bij door de aanmelder voor de reis samengestelde diensten in het bouwsteensysteem (bijv. alleen-vluchtenhotel), tot de 30ste dag voor begin van de reis: 50%; tot de 3ste dag voor begin van de reis: 75%; vanaf de 2ste dag voor begin van de reis: 80%.
- Bij cruises: tot 30 dagen voor begin van de reis: 25%; tot 22 dagen voor begin van de reis: 30%; tot 15 dagen voor begin van de reis: 50%; tot 3 dagen voor begin van de reis: 75%; vanaf de 2ste dag voor begin van de reis: 80%.
**6. Ontbinding van de overeenkomst vanwege buitengewone omstandigheden**
Indien de reis als gevolg van overmacht (bijv. oorlog, onlusten, natuurrampen of epidemieën) aanzienlijk bemoeilijkt, in gevaar gebracht of nadelig beïnvloed wordt, kan zowel de reiziger als de touroperator de overeenkomst opzeggen. Bij opzegging voor het begin van de reis ontvangt de reiziger de betaalde reissom onmiddellijk terug. Aanspraken die verder strekken dan dat, kunnen niet worden gemaakt. De touroperator kan echter een vergoeding voor geleverde diensten verlangen.
Indien de genoemde omstandigheden na het begin van de reis voordoen, kan de reisovereenkomst tevens door beide partijen worden opgezegd. In dat geval dient de touroperator de maatregelen te treffen die noodzakelijk zijn geworden als gevolg van de opzegging van de overeenkomst. Indien de overeenkomst om voornoemde redenen wordt opgezegd, worden de meerkosten voor de terugreis door de touroperator en de reiziger, ieder voor de helft, voldaan. In andere gevallen zijn de meerkosten voor rekening van de reiziger.
De touroperator kan de reisovereenkomst zonder opzegtermijn opzeggen, indien de reiziger ondanks het verzoek om zijn gedrag te staken, zich blijvend storend gedraagt of indien hij zich dermate in strijd met de overeenkomst gedraagt dat de onmiddellijke opzegging van de overeenkomst gerechtvaardigd is. Bij opzegging door de touroperator blijft deze aanspraak maken op de reissom; de touroperator moet zich echter de waarde van de bespaarde uitgaven alsmede de voordelen laten aanrekenen, die deze uit andersoortig gebruik van de niet benutte diensten verkrijgen, inclusief de door dienstverleners aan hem gecrediteerde bedragen.
**7. Verzekeringen**
Een annuleringskostenverzekering is niet inbegrepen in de reissom. De reiziger wordt aangeraden om een annuleringskostenverzekering en andere verzekeringen van de Europäische Reiseversicherung AG (ERV) af te sluiten. De premie dient samen met de aanbetaling op de reissom te worden voldaan. Een eventueel verzekeringscontract wordt pas van kracht nadat de premie is voldaan.
Indien zich een situatie voordoet waarop de verzekering van toepassing is, dient de Europäische Reiseversicherung AG, Postfach 800545, D-81605 München, Duitsland, onmiddellijk te worden ingelicht. De touroperator heeft geen bemoeienis met de schaderegeling.
**Bepalingen m.b.t. paspoort, visa en gezondheidsvoorschriften**
De reiziger dient zorgvuldig de informatie in de catalogus over de bepalingen met betrekking tot paspoort, visa en gezondheid, en eventuele wijzigingen in latere mededelingen, in acht te nemen. Deze informatie is van toepassing voor burgers van Nederland, indien zij in het bezit zijn van een Nederlands paspoort of ID-kaart. Personen met een andere nationaliteit kunnen het consulaat van hun land om inlichtingen vragen. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat er geen bijzonderheden m.b.t. de persoon van de reiziger en medereizigers aan de orde zijn (bijv. dubbele nationaliteit, staatloosheid). De reiziger is zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle belangrijke voorschriften die een rol spelen bij de uitvoering van de reis. Alle nadelen, met name de betaling van annuleringskosten die voortvloeien uit het niet naleven van deze voorschriften, komen ten laste van de reiziger, behalve indien deze veroorzaakt zijn door een verwijtbare fout of nagelaten informatie door de touroperator.
**9. Andere touroperators**
Voor diensten waarbij de touroperator slechts als bemiddelaar optreedt, hetgeen in de beschrijving uitdrukkelijk moet zijn vermeld, is de uitvoerende touroperator aansprakelijk. Voor gebrekkige dienstverlening, lichamelijk letsel en materiële schade in verband met diensten die als externe dienstverlening slechts bemiddeld worden (bijv. sportevenementen, excursies, huurauto's, enz.), indien deze diensten in de reisbeschrijving eenduidig zijn aangegeven als externe dienstverlening, en dat deze duidelijk geen bestanddeel van onze reisdiensten uitmaken, is de touroperator niet aansprakelijk, ook niet als de reisleiding aan deze bijzondere evenementen deelneemt.
**10. Garantie/schadevergoeding**
Indien de reis als gevolg van een tekortkoming ernstig nadelig wordt beïnvloed, kan de reiziger de reissom verlagen of de overeenkomst opzeggen. Opzegging is pas toelaatbaar nadat de touroperator een door de reiziger vastgestelde en gepaste termijn heeft laten verstrijken, zonder een remedie te bieden. Er is geen sprake van het stellen van een termijn indien een remedie onmogelijk is of door de touroperator wordt geweigerd, of indien de opzegging van de overeenkomst door een buitengewoon belang van de reiziger gerechtvaardigd is. Bovendien kan de reiziger schadevergoeding wegens wanprestatie verlangen.
**11. Aansprakelijkheid**
De contractuele aansprakelijkheid van de touroperator voor schade die niet uit dood, lichamelijk letsel of schade aan de gezondheid voortvloeit, is beperkt tot driemaal de reissom:
- Voor zover de schade van de reiziger noch opzettelijk, noch door grove nalatigheid veroorzaakt is, of
- Voor zover de touroperator voor schade die de reiziger heeft geleden, uitsluitend door toedoen van een dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld. Eventuele verdere strekkende aanspraken op grond van het Verdrag van Montreal cq. de [Duitse] Wet op het Luchtverkeer blijven door de beperking onverlet.
**Aanspraak op schadevergoeding uit hoofde van een delict**
De aansprakelijkheid van de touroperator uit hoofde van een delict voor materiële schade die niet opzettelijk en door grove nalatigheid zijn veroorzaakt, is beperkt tot driemaal de reissom. Het maximale bedrag van de aansprakelijkheid geldt per klant en per reis. Eventuele verdere strekkende aanspraken in verband met reisbagage op grond van het Verdrag van Montreal blijven door de beperking onverlet.
Indien in internationale verdragen of in daarop berustende voorschriften voor dienstverleners van de touroperator beperkingen van de aansprakelijkheid zijn opgenomen, kan de touroperator zich in voorkomende schadegevallen daarop beroepen.
**12. Verplichting tot medewerking**
De reiziger is ertoe verplicht om zijn klachten onmiddellijk aan de plaatselijke reisleiding bekend te maken. Deze heeft de opdracht om klachten te verhelpen, voor zover mogelijk. Indien de reiziger verwijtbaar nalaat om een tekortkoming te melden, vervallen de garantieaanspraken die op grond van het reisrecht bestaan.
Bij alle soorten accommodaties met zelf georganiseerde heenreis dienen eventuele klachten onmiddellijk aan de reisleiding of het kantoor te worden gemeld. Indien een dergelijk contact niet mogelijk is, dient de reiziger gebreken die niet verholpen zijn, onmiddellijk aan de verhuurder of diens gevolmachtigde of aan de touroperator te melden.
De touroperator adviseert om schade of vertraagde bezorging bij vliegreizen onmiddellijk ter plaatse middels een schademelding (P.I.R.) bij de betreffende luchtvaartmaatschappij in te vullen. Luchtvaartmaatschappijen weigeren gewoonlijk schadevergoeding als het formulier voor schademelding niet is ingevuld. De schademelding dient bij verlies van bagage binnen 7 dagen, bij vertraging binnen 21 dagen na ontvangst te worden gemaakt. Overigens dient verlies, beschadiging of foutieve bezorging van reisbagage te worden gemeld aan de reisleiding of aan de lokale vertegenwoordiging van de touroperator. Indien geen schademelding is gedaan, bestaat er geen aanspraak op vergoeding.
**13. Behandeling van klachten, uitsluitingstermijnen voor aanspraken en verjaring**
Indien een gebrek geheel of gedeeltelijk niet verholpen is, dient samen met de reisleiding een schriftelijke notitie hiervan te worden opgesteld.
Klachten moeten worden ingediend bij:
kundenbetreuung.koeln@dertouristik.com
Alle in aanmerking komende aanspraken wegens het niet contractueel leveren van de reis dienen door de reiziger binnen 1 maand na het contractueel overeengekomen einde van de reis, zo mogelijk schriftelijk, tegenover de touroperator via kundenbetreuung.koeln@dertouristik.com of DERTouristik Köln GmbH, Humboldtstraße 140, D-51149 Köln, Duitsland, te worden ingediend. Na het verstrijken van deze termijn kunnen aanspraken alleen nog worden ingediend als de reiziger buiten zijn eigen schuld gehinderd werd om de termijn na te komen.
De termijn begint op de dag die volgt op de dag van beëindiging van de reis volgens de overeenkomst. Indien de laatste dag van de termijn een zondag, een door de overheid erkende algemene feestdag op de plaats van opstelling, of een zaterdag is, geldt in plaats hiervan de eerstvolgende werkdag als uiterste termijn.
De in artikel 13.2 genoemde termijn is ook van toepassing voor het melden van schade aan bagage of vertraging bij het bezorgen van bagage in verband met vluchten volgens artikel 12.3, bij het doen gelden van garantie rechten op grond van artikel 651 c lid (3), 651 d, 651 e lid (3) en (4) van het [Duits] Burgerlijk Wetboek (BGB). Claims wegens beschadiging van bagage dienen binnen 7 dagen, wegens vertraging bij bezorging binnen 21 dagen na ontvangst te worden ingediend.
Aanspraken van de reiziger op grond van artikel 651 c t/m 651 f van het [Duits] Burgerlijk Wetboek (BGB) wegens dood, lichamelijk letsel of schade aan de gezondheid, veroorzaakt door een opzettelijk of nalatig verzaken van de verplichtingen door de touroperator of een wettelijk vertegenwoordiger of medewerker van de touroperator, verjaren in twee jaar. Dit is ook van toepassing op aanspraken op vergoeding van overige schade die veroorzaakt is door een opzettelijk of nalatig verzaken van de verplichtingen door de touroperator of een wettelijk vertegenwoordiger of medewerker van de touroperator. Alle overige aanspraken conform artikel 651 c t/m f van het [Duits] Burgerlijk Wetboek (BGB) verjaren na 1 jaar. De verjaringstermijn begint op de dag die volgt na de dag waarop de reis volgens de overeenkomst zou worden beëindigd. Indien er tussen de reiziger en de touroperator onderhandelingen zijn over de aanspraak of over de omstandigheden die ten grondslag liggen aan de aanspraak, wordt de verjaring opgeschort totdat door de reiziger of door de touroperator de voortzetting van de onderhandelingen wordt geweigerd.
De verjaring vindt ten vroegste 3 maanden na het einde van de opschorting plaats.
**14. Overige bepalingen en afspraken**
De bepalingen met betrekking tot betaling, wijziging en annulering van vakantiewoningen zijn ook van toepassing op woonboten en campers.
De behandelingskosten voor betaling van contant geld op de vakantiebestemming die niet door de touroperator veroorzaakt is, bedragen € 25.
Deze bepalingen zijn van toepassing, voor zover niet in de afzonderlijke reisovereenkomsten individuele akkoorden getroffen worden.
Zolang er geen overeenkomst tot stand is gekomen, behoudt de touroperator zich het recht voor om mee te delen dat de inhoud van de prospectus gewijzigd is.
De reiziger wordt conform Verordening (EG) nr. 2111/2005 bij boeking ingelicht over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij(en). Indien de identiteit hiervan bij boeking nog niet vaststaat, wordt in eerste instantie de luchtvaartmaatschappij genoemd die de vlucht waarschijnlijk uitvoert. Zodra de identiteit van de luchtvaartmaatschappij vaststaat, wordt de reiziger hierover ingelicht. Bij een verandering van exploiterende luchtvaartmaatschappij wordt de reiziger zo spoedig mogelijk ingelicht. [http://air-ban.europa.eu](http://air-ban.europa.eu) De gemeenschappelijke lijst met namen van luchtvaartmaatschappijen die in de Europese Unie een vluchtverbod hebben, is in de gewenste taal op te vragen via de Internetpagina [http://air-ban.europa.eu](http://air-ban.europa.eu).
Alle privacy-gevoelige persoonsgegevens die aan de touroperator ter beschikking worden gesteld, worden door de touroperator opgeslagen en verwerkt, rekening houdend met de wettelijke vereisten van de [Duitse] Federale Wet op Privacy-gevoelige Gegevens (BDSG, Bundesdatenschutzgesetz). Er worden alleen zulke privacy-gevoelige gegevens verwerkt en aan partners doorgegeven die noodzakelijk zijn voor uitvoering van de overeenkomst (gebruik met een specifiek doel). De medewerkers van DERTouristik Köln GmbH zijn conform art. 5 van de [Duitse] Federale Wet op Privacy-gevoelige Gegevens (BDSG, Bundesdatenschutzgesetz) verplicht tot geheimhouding. U heeft te allen tijde het recht op kosteloze informatie, kennisgeving, blokkade en wissen van de gegevens die over u opgeslagen zijn. Eventueel kan er een doorslaggevende wettelijke bepaling zijn die het wissen in de weg staat. Het gebruik van uw privacy-gevoelige persoonsgegevens voor reclamedoeleinden vindt uitsluitend binnen het kader van de wettelijke bepalingen plaats.
U kunt te allen tijde via een korte schriftelijke mededeling bezwaar maken tegen het gebruik van uw privacy-gevoelige persoonsgegevens voor deze doeleinden. [datenschutz.koeln@dertouristik.com](mailto:datenschutz.koeln@dertouristik.com) Schrijf hiervoor a.u.b. aan DERTouristik Köln GmbH, Abteilung Marketing/Datenschutz, Humboldtstraße 140, 51149 Köln, Duitsland of via e-mail aan [datenschutz.koeln@dertouristik.com](mailto:datenschutz.koeln@dertouristik.com). Het versturen van informatie wordt dan onmiddellijk gestaakt.
Hoofdkantoor van de touroperator: ITS
Een merk van DERTouristik Köln GmbH
Humboldtstraße 140, 51149 Köln, Duitsland
Algemeen directeur: Rene Herzog (woordvoerder), Rolf-Dieter Maltzahn, Klaus Franke
geregistreerd: Arrondissementsrechtbank Keulen HRB 53152
Alle informatie komt overeen met de versie van september 2015.