Algemene voorwaarden Meiers Weltreisen

Reisvoorwaarden voor Meiers Weltreisen reissoorten XMW en PAUS

Datum: oktober 2020

De volgende bepalingen maken, voor zover effectief overeengekomen, deel uit van de tussen u en ons te sluiten pakketreisovereenkomst (hierna "reisovereenkomst" genoemd). Deze bepalingen vormen een aanvulling op de wettelijke voorschriften van §§ 651a - y BGB (Duits Burgerlijk Wetboek) en artikel 250 en 252 van de EGBGB (inleidende wet op het BGB). Afwijkingen in de betreffende reisspecificatie, evenals individuele overeenkomsten, hebben voorrang op deze reisvoorwaarden.

1. Sluiten van de reisovereenkomst / Verplichting voor de reizigers

Voor alle boekingskanalen (zoals het reisbureau, rechtstreeks bij de organisator, telefonisch, online, enz.) geldt: Onze reisspecificatie en aanvullende informatie over de desbetreffende reis, voor zover beschikbaar op het moment van boeken, vormen de basis van dit aanbod. Reisagenten en dienstverleners (bijv. hotels, en vervoerders) zijn niet gemachtigd om overeenkomsten te sluiten, informatie te verstrekken of toezeggingen te doen die de overeengekomen inhoud van de reisovereenkomst wijzigen, verder gaan dan de in de overeenkomst toegezegde prestaties of in tegenspraak zijn met de reisspecificatie. Niet door ons gepubliceerde lokale brochures en hotelfolders zijn niet bindend voor onze prestatieverplichtingen, voor zover deze niet door gezamenlijke instemming over de inhoud van de reisovereenkomst tot stand zijn gekomen. U bent verantwoordelijk voor alle contractuele verplichtingen van de reizigers voor wie u de boeking uitvoert, evenals voor uzelf, voor zover u deze verplichting bent aangegaan door middel van een uitdrukkelijke en aparte verklaring. Indien de inhoud van onze reisbevestiging afwijkt van de inhoud van de boeking, dan doen wij u een nieuw aanbod. Deze aanbieding is tien dagen geldig. Deze vormt de basis van een nieuwe overeenkomst, voor zover wij u hebben gewezen op de verandering, aan onze precontractuele informatieplichten hebben voldaan en u ons binnen de geldigheidstermijn uitdrukkelijk laat weten of u de aanbieding aanvaardt. Dit kan mondeling, schriftelijk of door middel van een aanbetaling. De door ons verstrekte precontractuele informatie over essentiële kenmerken van de reisdiensten, de reissom en alle bijkomende kosten, de betalingsvoorwaarden, het minimum aantal deelnemers en de annuleringskosten (cf. artikel 250 § 3 lid 1, 3 t/m 5 en 7 EGBGB) wordt geen onderdeel van de reisovereenkomst indien dit uitdrukkelijk tussen de partijen is overeengekomen.

Voor mondeling, telefonisch, schriftelijk, digitaal (e-mail), SMS of fax gemaakte boekingen geldt: Met de boeking (reserveringsformulier) sluit u een bindende reisovereenkomst met ons af. De overeenkomst komt met de toezending van onze reisbevestiging tot stand. Bij of onmiddellijk na het sluiten van een overeenkomst sturen wij u een reisbevestiging op een duurzame gegevensdrager die voldoet aan de wettelijke richtlijnen (die u in staat stelt de verklaring ongewijzigd zo te bewaren of op te slaan dat deze voor u binnen een redelijke termijn toegankelijk is, bijv. op papier of per e-mail), tenzij u recht op een reisbevestiging in papieren vorm op grond van art. 250 § 6 lid 1 zin 2 EGBGB heeft, omdat het sluiten van de overeenkomst in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van beide partijen of buiten een bedrijfsruimte plaatsvond.

Bij boekingen in het kader van elektronische handelstransacties (bv. internet, app, telemedia) geldt voor het sluiten van de overeenkomst: De termijn van de elektronische boeking wordt in de betreffende toepassing verder toegelicht. Om uw gegevens te corrigeren, te wissen of het gehele boekingsformulier te resetten, staat u een overeenkomstige correctiemogelijkheid ter beschikking, waarvan het gebruik wordt uitgelegd. De details voor de uitvoering van de elektronische boeking staan aangegeven. Mochten wij de tekst van de overeenkomst opslaan, dan stellen wij u daarvan op de hoogte, evenals van de mogelijkheid om de tekst van de overeenkomst op een later tijdstip op te vragen. Door te drukken op de knop (de button) "reserveren met betalingsverplichting" of met een vergelijkbare formulering biedt u ons de bindende afsluiting van de reisovereenkomst aan. Wij zullen de ontvangst van uw reserveringsformulier onmiddellijk langs elektronische weg bevestigen (ontvangstbevestiging). Aan de verzending van het reserveringsformulier door het indrukken van de button vormt voor u geen aanspraak op de totstandkoming. De overeenkomst komt pas tot stand nadat u onze digitale reisbevestiging hebt ontvangen. Indien de reisbevestiging plaatsvindt onmiddellijk na het indrukken van de button "reserveren met betalingsverplichting" door een desbetreffende onmiddellijke weergave van de reisbevestiging op het beeldscherm, dan komt de reisovereenkomst tot stand met de weergave van deze reisbevestiging. In dit geval is geen tussentijdse ontvangstbevestiging nodig conform punt f), zolang u maar de mogelijkheid wordt geboden om de reisbevestigingdigitaal opteslaan en af tedrukken. De bindende aard van de reisovereenkomst is echter niet afhankelijk van het feit of u daadwerkelijk van deze mogelijkheden gebruikmaakt. Wij wijzen erop dat er conform de wettelijke voorschriften van § 312 e.v. BGB voor op afstand afgesloten reisdiensten (dus via briefverkeer, telefoongesprekken, fax, e-mails, sms, telemedia of online diensten) geen herroepingsrecht mogelijk is, maar slechts het wettelijke recht tot terugtreding en op opzegging, in het bijzonder het terugtredingsrecht conform § 651h BGB. Het herroepingsrecht is wel van kracht wanneer de overeenkomst voor reisdiensten conform § 651a BGB buiten het officiële kantoor is afgesloten, tenzij de mondelinge besprekingen waarop de overeenkomst berust teruggevoerd kunnen worden op eerdere afspraken met de klant. In dat geval bestaat er geen herroepingsrecht.

2. Betaling/Reisbescheiden

Wij en reisagenten mogen alleen betalingen van de reissom eisen of accepteren voor beëindiging van de reis, als er een effectief garantiefonds voor reisgelden bestaat en u het verzekeringsbewijs met de naam en de contactgegevens van het garantiefonds op een duidelijke, begrijpelijke en geaccentueerde manier hebt gekregen. Na het sluiten van de overeenkomst bent u bij overdracht van het verzekeringsbewijs een aanbetaling ter hoogte van 20% van de reissom aan ons verschuldigd. Wanneer u het verzekeringsbewijs heeft ontvangen en ons recht tot terugtreding kan vanwege onder punt 7 genoemde reden niet meer kan worden uitgeoefend, dan dient u het resterende bedrag binnen dertig dagen voor het begin van de reis aan ons over te maken. In de reisspecificaties kan voor bepaalde reisdiensten (bijv. voor sommige speciale vluchttarieven) sprake zijn van een kortere betalingstermijn. Bij betalingen per creditcard wordt het bedrag automatisch op de respectievelijke dag van uw rekening afgeschreven. Indien de aanbetaling en/of het resterende bedrag niet binnen de overeengekomen betalingstermijn aan ons is overgemaakt, terwijl wij bereid en in staat zijn de contractuele diensten naar behoren uit te voeren, aan onze wettelijke informatieverplichtingen hebben voldaan en er geen wettelijk of contractueel retentierecht ten gunste van u bestaat, hebben wij het recht de reisovereenkomst na aanmaning met een termijnstelling te ontbinden, waarbij de annuleringskosten voor uw rekening zijn conform 4.2 regel 2 t/m 4.5. De reisbescheiden worden in principe ongeveer 21 dagen voor aanvang van de reis, of bij kortetermijnboekingen binnen 24 uur opgemaakt. De reisbescheiden worden meestal per e-mail of in gedrukte vorm verstuurd naar de reisagent waar u de reisdiensten hebt geboekt of rechtstreeks naar u, afhankelijk van de overeenkomst. Bij kortetermijnboekingen van vluchten kan in individuele gevallen een bewaargeving van de reisbescheiden op de luchthaven van vertrek worden overeengekomen. Deze worden na betaling op de luchthaven overhandigd. Voor de daaruit voortvloeiende extra werkzaamheden brengen wij administratiekosten ter hoogte van 15 euro per geval in rekening.

3. Prestatiewijzigingen voor het begin van de reis

Afwijkingen van wezenlijke kenmerken van de reisdiensten van de overeengekomen inhoud van de reisovereenkomst, die na het sluiten van de overeenkomst noodzakelijk worden en door ons niet te kwader trouw zijn veroorzaakt, zijn ons voor de aanvang van de reis toegestaan, voor zover de afwijkingen onbeduidend zijn en geen invloed hebben op het algehele karakter van de reis. Wij zijn verplicht u onmiddellijk na kennisname van de redenen van de wijziging via een duurzame gegevensdrager (bijv. per e-mail, SMS of spraakbericht) daarover te informeren. In geval van een belangrijke wijziging van een essentieel kenmerk van een reisdienst of een afwijking van uw bijzondere wensen die deel zijn gaan uitmaken van de reisovereenkomst, heeft u het recht om binnen een redelijke termijn die door ons gelijktijdig met de kennisgeving van de wijziging wordt gesteld ofwel de wijziging te aanvaarden ofwel de reisovereenkomst kosteloos op te zeggen. U hebt de keuze om wel of niet op ons bericht te reageren. Wanneer u niet of niet binnen de gestelde termijn reageert, dan beschouwen wij de gemelde wijziging als aanvaard. Wij wijzen u hierop in de verklaring conform punt 3.2. U kunt dus met de wijziging instemmen, deelname aan een vervangende reis eisen, voor zover wij deze aanbieden, of de overeenkomst kosteloos opzeggen. Eventuele garantieclaims blijven van kracht. Indien wij voor de uitvoering van de gewijzigde reis of de vervangende reis van gelijkwaardige kwaliteit lagere kosten hadden, moet het verschilbedrag aan u worden vergoed conform § 651m lid 2 BGB.

4. Opzegging van de klant voor vertrek/Annuleringskosten

4.1 U kunt uw reisovereenkomst op ieder gewenst moment voor vertrek opzeggen. U dient dit aan ons te melden. Wanneer de reis via een reisagent is geboekt, kunt u deze ook daar annuleren. Wij adviseren u om de annulering digitaal aan ons op te sturen.

4.2 Als u zich voor het begin van de reis terugtrekt of als u niet opdaagt voor de reis, verliezen wij de aanspraak op de reissom. In plaats daarvan kunnen wij een redelijke schadevergoeding eisen, voor zover wij niet verantwoordelijk zijn voor de terugtrekking of indien zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan buitengewone omstandigheden voordoen die de uitvoering van de reis of het vervoer van personen naar de plaats van bestemming aanzienlijk belemmeren. Omstandigheden zijn onvermijdelijk en buitengewoon indien zij buiten onze macht liggen en de gevolgen ervan niet hadden kunnen worden voorkomen, als alle redelijke voorzorgsmaatregelen getroffen zouden zijn.

4.3 Wij berekenen de schadevergoeding als een vast bedrag, waarbij wij rekening houden met de periode tussen de kennisgeving van annulering en het begin van de reis, de verwachte besparingen op de kosten en de verwachte inkomsten uit ander gebruik van de reisdiensten. De forfaitaire schadevergoedingen vindt u onder punt 18 van deze reisvoorwaarden. U behoudt het recht om aan te tonen dat de passende schadeloosstelling die ons toekomt aanzienlijk lager is dan de gevorderde forfaitaire schadevergoeding. Wij behouden ons het recht voor om in plaats van de bovengenoemde forfaitaire schadevergoedingen een hogere, individueel berekende schadevergoeding te eisen, voor zover wij kunnen bewijzen dat wij aanzienlijk hogere kosten hebben gemaakt dan het toepasselijke forfaitaire schadevergoedingsbedrag. In dat geval zijn wij verplicht om de gevorderde schadevergoeding met inachtneming van de bespaarde kosten en met aftrek van de inkomsten uit ander gebruik van de reisdiensten concreet te becijferen en te onderbouwen. Voor eventuele terugbetalingen van de reissom hanteren wij een termijn van 14 dagen na ontvangst van de kennisgeving van annulering.

5. Omboekingen/Plaatsvervangende deelnemers

Na het sluiten van de overeenkomst heeft u geen aanspraak meer op wijzigingen, met name wat betreft de reisdatum, de reisbestemming, de plaats van vertrek, de accommodatie of de wijze van vervoer (omboeking). Wanneer u toch wijzigingen wenst aan te brengen (omboeking) - indien mogelijk - ontstaan daarbij in de regel dezelfde kosten als wanneer u de overeenkomst zou opzeggen. Daarom brengen wij u dezelfde kosten in rekening als die op het moment van omboeking voor een annulering zouden gelden. Voor andere, kleine wijzigingen berekenen wij alleen administratiekosten ter hoogte van 30 euro. U hebt wat dat aangaat het recht om aan te tonen dat de ons toekomende schadevergoeding aanzienlijk lager is dan de gevorderde administratiekosten. Dit geldt niet als de omboeking noodzakelijk is omdat wij u geen, onvoldoende of onjuiste precontractuele informatie hebben verstrekt conform artikel 250 §3 EGBGB. In dat geval is de omboeking gratis. Uw wettelijk recht om conform §651e BGB (Duits Burgerlijk Wetboek) door middel van een mededeling op een permanente gegevensdrager te eisen dat een derde in plaats van u de rechten en plichten uit de reisovereenkomst op zich neemt, blijft door de bovenstaande voorwaarden onaangetast. Een dergelijke verklaring dient uiterlijk 7 dagen voor vertrek door ons te zijn ontvangen.

6. Onbenutte prestaties

Indien u geen gebruik maakt van individuele reisdiensten die wij bereid en in staat waren te leveren in overeenstemming met de overeenkomst om redenen die aan u te wijten zijn dan heeft u geen recht op een evenredige restitutie van de reissom. Dit geldt niet wanneer er sprake is van redenen conform de wettelijke bepalingen met betrekking tot kosteloos annuleren of opzeggen van de reisovereenkomst. Wij zullen ons inzetten om de door de dienstverleners bespaarde kosten zo spoedig mogelijk terug te betalen. Deze verplichting vervalt wanneer er sprake is van volledig irrelevante uitgaven.

7. **Terugtrekking wegens het niet bereiken van het minimum aantal deelnemers**

We kunnen de reis tot 28 dagen voor vertrek annuleren als het minimum aantal deelnemers dat is vastgesteld of wettelijk vereist niet wordt bereikt. De details over het minimum aantal deelnemers en wanneer u op de hoogte wordt gebracht van een mogelijke annulering, worden vermeld in de reisspecificatie en op de reisbevestiging. We zijn verplicht om u onmiddellijk op de hoogte te stellen als de reis niet doorgaat vanwege het niet bereiken van het minimum aantal deelnemers en u zo snel mogelijk een annuleringskennisgeving toe te sturen. Als het duidelijk is dat het minimum aantal deelnemers niet wordt bereikt voordat de 28 dagen zijn verstreken, zullen we u hierover informeren. Als de reis om deze reden niet doorgaat, zullen we uw reissom terugbetalen. We streven ernaar om dit binnen 14 dagen na ontvangst van de annuleringskennisgeving te doen.

8. **Beëindiging om gedragsmatige redenen**

We behouden ons het recht voor om de reisovereenkomst zonder opzegtermijn te ontbinden als u, ondanks onze waarschuwing(en), de uitvoering van de reis blijft verstoren of zich zodanig gedraagt in strijd met de overeenkomst dat onmiddellijke beëindiging gerechtvaardigd is. Dit geldt niet als uw gedrag het gevolg is van het niet nakomen van onze eigen informatieverplichtingen. Als we de overeenkomst beëindigen, behouden we het recht op de reissom. We moeten echter rekening houden met de waarde van de bespaarde kosten en de voordelen die we verkrijgen uit een ander gebruik van de niet-gebruikte diensten, inclusief eventuele terugbetalingen van de dienstverleners.

9. **Terugtrekking uit de reisovereenkomst wegens onvermijdbare, buitengewone omstandigheden**

In dit verband wordt verwezen naar de wettelijke regeling in het BGB, die als volgt luidt: "§ 651h Annulering voor aanvang van de reis. De reiziger kan de overeenkomst te allen tijde voor aanvang van de reis opzeggen. Als de reiziger zich terugtrekt, verliest de touroperator het recht op de overeengekomen reissom. De touroperator kan echter een passende schadevergoeding eisen. In afwijking van lid 1, regel 3, kan de touroperator geen schadevergoeding eisen indien zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdelijke buitengewone omstandigheden voordoen die de uitvoering van de pakketreis of het vervoer van personen naar de plaats van bestemming aanzienlijk beïnvloeden. Omstandigheden zijn onvermijdbaar en buitengewoon wanneer deze niet onder de controle vallen van de partij die zich hierop beroept en de gevolgen ervan niet had kunnen voorzien of voorkomen, zelfs wanneer alle redelijke voorzorgsmaatregelen waren getroffen. De touroperator kan zich in de volgende gevallen voor aanvang van de reis uit de overeenkomst terugtrekken: 1. [...]. 2. De touroperator is op grond van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden niet in staat om de overeenkomst uit te voeren. In dat geval dient hij de klant onmiddellijk van de redenen van de annulering op de hoogte te stellen. Wanneer de touroperator zich uit de overeenkomst terugtrekt, verliest hij het recht op de overeengekomen reissom. Wanneer de touroperator vanwege een annulering verplicht is tot restitutie van de reissom, dient hij hier binnen 14 dagen na opzegging van de overeenkomst gehoor aan te geven."

10. **Medewerkingsplichten van de reiziger**

**Reisbescheiden:** Als u binnen de gestelde termijn de benodigde reisbescheiden niet heeft ontvangen, neem dan contact met ons op of met het reisbureau waar u de reisdiensten heeft geboekt.

**Melding van een tekortkoming/Verzoek om ondersteuning:** Als er tekortkomingen zijn in de reis, kunt u om ondersteuning verzoeken. Uw medewerking is hierbij vereist, ongeacht onze primaire verplichting om u bij te staan. U bent dus verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het probleem op te lossen en eventuele schade te beperken of te voorkomen. Als we de situatie niet hebben kunnen verhelpen vanwege een tekortkoming in de melding van het probleem, kunt u geen aanspraak maken op prijsvermindering of schadevergoeding.

**Termijnstelling voor opzegging:** Als u de reisovereenkomst wilt ontbinden vanwege een gebrek zoals beschreven in § 651i lid 2 BGB, moet u ons eerst een redelijke termijn stellen om het gebrek te verhelpen, behalve als we weigeren ondersteuning te bieden of als er onmiddellijke hulp is geboden.

**Bagageschade en -vertraging bij vliegreizen/Specialeregels en termijnen voor het indienen van een verzoek om ondersteuning:** Bij verlies, beschadiging en/of vertraging van bagage in combinatie met een vliegreis, moet u dit onmiddellijk ter plaatse melden aan de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij en een schaderapport laten opmaken. Het schaderapport moet binnen 7 dagen na overhandiging worden ingediend bij schade aan bagage, en binnen 21 dagen bij vertraging. Bovendien moet verlies, beschadiging of verkeerde bestemming van bagage onmiddellijk worden gemeld aan ons, onze lokale vertegenwoordiger, ons contactpunt of de reisagent.

11. **Beperking van aansprakelijkheid**

Onze contractuele aansprakelijkheid voor schade, anders dan persoonlijk letsel en nalatigheid, is beperkt tot driemaal de reissom. Onze aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad voor schade die geen persoonlijk letsel of seksuele zelfbeschikking betreft en niet opzettelijk werd veroorzaakt, is ook beperkt tot driemaal de reissom. Eventuele claims op basis van internationale overeenkomsten of wetten blijven hierdoor onaangetast. We zijn niet aansprakelijk voor diensten die door derden worden geregeld, zoals excursies, sportevenementen of theaterbezoeken, als deze duidelijk als diensten van derden zijn aangeduid en apart zijn geselecteerd. We zijn echter wel aansprakelijk als een schending van onze plicht tot informatie, verduidelijking of organisatie aan uw schade heeft bijgedragen.

12. **Afhandeling van vorderingen: Adressaat, informatie over beslechting van consumentengeschillen**

Vorderingen volgens §651i, lid 3, nr. 2-7 BGB moeten aan ons kenbaar worden gemaakt. U kunt uw claim ook indienen bij de reisagent waar u de reisdiensten hebt geboekt. We adviseren om de vordering digitaal in te dienen. Let op, wij nemen niet deel aan een vrijwillige beslechting van consumentengeschillen. Voor alle reisovereenkomsten die in elektronische rechtstransacties worden gesloten, verwijzen we naar het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting: http://ec.europa.eu/consumers/odr.

13. **Opmerking over de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee**

Vervoerders van passagiers over zee zijn volgens Verordening (EG) nr. 392/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 aansprakelijk voor overlijden, persoonlijk letsel, verlies of beschadiging van bagage en/of voorwerpen van waarde, evenals voor mobiliteitshulpmiddelen of overige speciale uitrusting van passagiers met een beperkte mobiliteit. Voor meer informatie over de geldende bepalingen en de rechten van de reiziger uit hoofde van deze verordening, kunt u een e-mail sturen naar: kreuzfahrten.info@dertouristik.com met als onderwerp: Aansprakelijkheid bij ongevallen.

14. **Informatieplicht met betrekking tot de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij**

Op basis van de EU-verordening inzake het informeren van vluchtpassagiers over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij zijn wij verplicht u bij uw boeking te informeren over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij en alle luchtvervoersdiensten die in het kader van de geboekte reis worden geleverd. Als de exploiterende luchtvaartmaatschappij ten tijde van de boeking nog niet bekend is, informeren wij u over de luchtvaartmaatschappij(en) die de vlucht waarschijnlijk zal (zullen) uitvoeren. We zullen u op de hoogte stellen zodra wij weten welke luchtvaartmaatschappij de vlucht zal uitvoeren. Meer informatie over luchtvaartmaatschappijen die hun activiteiten in de EU niet mogen uitoefenen (communautaire lijst) is beschikbaar op: http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_de.htm

15. **Paspoort-, visum- en gezondheidsvoorschriften**

We informeren u / de reiziger over de algemene paspoort- en visumvereisten evenals de gezondheidsformaliteiten van het land van bestemming, inclusief de geschatte termijnen voor het verkrijgen van de benodigde visa vóór het sluiten van het contract, evenals eventuele wijzigingen hierin vóór aanvang van de reis. U bent als enige verantwoordelijk voor de benodigde reisdocumenten, eventuele noodzakelijke inentingen en het naleven van de douane- en valutavoorschriften. Kosten als gevolg van het niet naleven van deze voorschriften, zoals annuleringskosten, zijn voor uw rekening, tenzij wij u verwijtbaar niet, onvoldoende of onjuist hebben geïnformeerd. We zijn niet aansprakelijk voor de tijdige verstrekking en toezending van de nodige visa door de respectieve diplomatieke vertegenwoordiging, zelfs als wij met de verkrijging zijn belast, tenzij wij door schuld onze eigen verplichtingen niet zijn nagekomen.

16. **Reisverzekeringen (annuleringsverzekering, enz.)**

Houd er rekening mee dat de in deze catalogus genoemde reissommen exclusief reisannuleringsverzekering zijn (annuleringskostenverzekering en reisonderbrekingsverzekering). Als u zich voor aanvang van de reis terugtrekt, worden annuleringskosten in rekening gebracht. Een reisafbreking kan gepaard gaan met extra kosten voor de terugreis en andere bijkomende zaken. Daarom is het raadzaam de speciale all-in verzekering van de Europäische Reiseversicherung AG, Rosenheimer Strasse 116, 81669 München, Duitsland, af te sluiten. Deze omvat behalve een annuleringsverzekering tevens een uitgebreide reisverzekering met 24-uurs noodoproepdienst.

17. **Gegevensbescherming**

Wij verzamelen persoonsgegevens wanneer u een reservering maakt, die nodig zijn voor de vervulling en uitvoering van de reisovereenkomst. Deze gegevens worden elektronisch opgeslagen, verwerkt en - indien noodzakelijk in het kader van de overeenkomst - doorgegeven aan derden, zoals hotels en luchtvaartmaatschappijen.

Als u bij de boeking van uw reis uw e-mailadres opgeeft, zullen wij dit gebruiken om u te informeren over vergelijkbare reisaanbiedingen van ons bedrijf. Indien u geen informatie van ons wenst te ontvangen, kunt u te allen tijde bezwaar maken tegen de verwerking zonder verdere kosten dan de verzendkosten volgens de basistarieven. Wij zullen u hier bij ieder gebruik van uw e-mailadres voor dit doel op wijzen. U kunt al bij de boeking bezwaar maken tegen de ontvangst van commerciële e-mails.

18. **Forfaitaire schadevergoedingen (zie punt 4.2 en 4.3)**

De hoogte van de forfaitaire schadevergoeding is afhankelijk van de geselecteerde reisdiensten en het tijdstip van ontvangst van uw kennisgeving van annulering. Indien u meerdere reisdiensten met individuele prijzen hebt samengesteld (bijv. vlucht en rondreis), dan wordt de schadevergoeding individueel berekend op basis van de hieronder weergegeven vaste tarieven en vervolgens opgeteld. Houd er rekening mee dat eventuele toe te passen afwijkingen in de aanbestedingen voor de afzonderlijke reisdiensten voorrang hebben.

De forfaitaire schadevergoedingen voor de afzonderlijke reisdiensten worden als volgt gedifferentieerd:

18.1 Bij boekingen voor vluchtpakketten en alleen hotels:
- tot en met de 42e dag voor het begin van de reis: 30%
- vanaf de 41e dag: 35%
- vanaf de 29e dag: 40%
- vanaf de 21e dag: 50%
- vanaf de 14e dag: 60%
- vanaf de 6e dag: 80% van de reissom

Organisator: Meiers Weltreisen - Een handelsmerk van DERTouristik Deutschland GmbH, Emil-von-Behring-Straße 6, 60439 Frankfurt. Vestigingsplaats: Keulen - Amtsgericht: Keulen HRB53152. Bedrijfsleider: Dr. Ingo Burmester (spreker), Mark Tantz, Stephanie Wulf.