Het online reisbureau maakte vanochtend – 31 oktober 2018 – bekend dat het uitstel van betaling heeft moeten aanvragen en per direct stopt met de verkoop van reisaanbiedingen. Lees hieronder wat er inmiddels bekend is over het dreigende faillissement bij TravelBird en wat dit betekent voor jouw geboekte vakantie.

Update: TravelBird onderdeel van Secret Escapes Group

Reisorganisatie is sinds 13 november 2018 officieel onderdeel geworden van de Britse Secret Escapes Group, zo kondigt het bedrijf het aan op de eigen website. Na dagen van speculaties en onduidelijkheid over wat er ging gebeuren met het failliet verklaarde TravelBird is het nu dan officieel overgenomen door Secret Escapes. TravelBird zal dus alsnog een doorstart maken.

In de verklaring stelt TravelBird dat ze “verwachten de TravelBird-website snel weer online te krijgen om nog meer inspirerende reisideeën tegen ongelooflijke prijzen aan te bieden”. Helaas zullen er waarschijnlijk wel zeer veel banen verloren gaan. Naar schatting zal er voor slechts 25 van de 310 medewerkers nog een plek zijn na de overname.

Voor de overige birdies zal er dus helaas geen plaats meer zijn. Mochten ex-birdies nog op zoek zijn naar een nieuwe baan dan moedig ik ze nog steeds aan hun CV naar me op te sturen en te solliciteren om onderdeel te worden van het Guru-team!

Update: Holidayguru biedt ruimte voor oud-TravelBird werknemers

Ben jij – of ken jij – één van de meer dan 300 TravelBird werknemers die afgelopen woensdag door het verschrikkelijke nieuws van het faillissement van TravelBird zijn of haar baan kwijtgeraakt is? Dan kan de Holidayguru misschien helpen!

Ik hoor graag van de reisexperts van TravelBird om ze eventueel verder te helpen met een nieuwe baan, als onderdeel van het Guru-team. Ga hier naar de vacature, stuur je CV op, en wie weet kunnen sommige birdies in het Guru-nest opgevangen worden.

Travelbird vraagt uitstel van betaling aan

De bekende Nederlandse reisaanbieder TravelBird heeft vanochtend uitstel van betaling aangevraagd. TravelBird biedt sinds de oprichting in 2010 een uitgebreid aanbod aan reisaanbiedingen aan; van stedentrips tot rondreizen, maar bijvoorbeeld ook wellness- en pretparkaanbiedingen. Voordelige prijzen, een simpel boekingsproces, tevreden klanten en een prachtig kantoor met meer dan 300 werknemers in hartje Amsterdam. Helaas lijkt hier vandaag een einde aan te zijn gekomen.

Volgens een officiële aankondiging op de website van de reisaanbieder heeft het bedrijf vandaag surseance van betaling aan moeten vragen door het uitblijven van nieuwe financiële investeringen in de organisatie. Het bedrijf zal per direct stoppen met de verkoop van reisaanbiedingen. Concreet betekent dit: TravelBird is failliet.

travelbird failliet

Wat gebeurt er met geboekte reizen bij TravelBird?

De vraag die veel klanten van TravelBird zichzelf nu stellen is: Gaat de reis die ik geboekt heb via TravelBird nog steeds door? En zo niet, krijg ik mijn geld nog wel terug?

Het faillissement van TravelBird is natuurlijk erg voor het bedrijf en de werknemers, maar het heeft daarnaast ook gevolgen voor de duizenden klanten die via hen een vakantie geboekt hebben. Gelukkig voor de klanten van TravelBird is het bedrijf lid van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). TravelBird zelf zegt hierover het volgende:

TravelBird is lid van de SGR, wat betekent dat reizigers die een reis via TravelBird hebben geboekt, zijn gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling van de SGR. Reizigers die een reis geboekt hebben via TravelBird zullen door de SGR gecontacteerd worden met meer informatie.

De SGR is een Nederlandse verzekeringsmaatschappij waar gedupeerde klanten vergoeding voor hun geboekte reis aan kunnen vragen. Op hun website staan twee bestanden die je kunt downloaden waarin de complete garantieregeling staat uitgelegd. Een voor boekingen vanaf 1 juli 2018 en een voor boekingen die daarvoor zijn gedaan. Klanten van Travelbird moeten nu wachten op een reactie van de verzekering. Wanneer men dit kan verwachten heeft het bedrijf nog niet bekendgemaakt.

Travelbird failliet

“Iedereen krijgt zijn geld terug”

In De Telegraaf laat SGR-topman Erik Jan Reuver weten dat het bedrijf nu gaat inventariseren hoeveel mensen gedupeerd zijn en hoe hoog de kosten liggen. Verder stelt Reuver: “TravelBird werkt goed mee. Iedereen krijgt zijn geld terug”. Het lijkt er dus op dat klanten die hun vakantie geboekt hebben bij TravelBird alsnog hun geld terug kunnen verwachten. De verzekering zal nu een lijst opstellen met alle klanten en iedereen zo snel mogelijk contacteren. Helaas zullen de klanten waarschijnlijk wel opnieuw op zoek moeten naar een reisaanbieding…

Reizigers voor dichte hoteldeuren

Vorige week werd het voor het eerst duidelijk dat het rommelde bij de reisorganisatie. Tientallen vakantiegangers kwamen hun hotel niet in, omdat de reisorganisatie de hotels niet betaald had. De Consumentenbond kreeg tientallen klachten binnen van gestrande reizigers die niet konden genieten van hun geboekte reis, omdat ze bij aankomst weer de deur gewezen werden. In sommige gevallen moesten klanten nogmaals het volledig bedrag betalen. TravelBird reageerde hier later op dat ze een betalingsvertraging hadden, maar dat alles opgelost zou worden. Helaas blijkt dit nu niet het geval.

Zodra er meer nieuws is over het faillissement van TravelBird – en de gevolgen voor de geboekte reizen – laat ik het je op deze pagina weten.