Zanzibar… Bij het idee aan het Tanzaniaanse eiland dwalen mijn gedachten af naar wuivende palmbomen, azuurblauw water en cocktails drinken op de witte zandstranden. Heeft mijn trip naar dit veelzijdige eiland mijn verwachtingen overtroffen? Let’s talk!

Dag 1

Buiten regent het hard wanneer ik aankom op Schiphol Airport. Dit maakt mijn enthousiasme om af te reizen naar Zanzibar alleen maar groter! Met mijn koffer aan mijn hand ontmoet ik de groep waarmee ik het genoegen heb om het eiland Zanzibar te ontdekken. We checken in, leveren de koffers in en lopen door naar de security. Nog even een welverdiend koffietje drinken (ja, het was vroeg) waarna ik om half 11 netjes in het vliegtuig plaatsneem. Off we go!

Na een negen uur durende vlucht komen wij aan op Zanzibar, Tanzania. Gelukkig heb ik in het vliegtuig af en toe mijn ogen kunnen sluiten, maar aangekomen op het eiland ben ik toch wel erg enthousiast om het hotel, en mijn hotelkamer, te zien. Op het vliegveld worden we opgewacht door onze tour guide die ons de komende dagen het eiland zal laten zien. Na een busrit rijden wij het terrein op van het Tui Blue Bahari Resort. Mijn eerste indruk? Wauw! Het hele resort straalt luxe en comfort uit. Bij de receptie worden wij opgewacht door het vriendelijke personeel van wie wij een verfrissend drankje krijgen geserveerd in een kokosnoot. Tropische vibes all over! Na een biertje bij de bar is het tijd om mijn bed uit te testen. Mijn koffer wordt door het personeel naar mijn kamer gebracht. Natuurlijk bood ik even mijn excuses aan voor het gewicht van mijn koffer, oeps… Eenmaal in mijn hotelkamer aangekomen wachtte er een heerlijk hemelbed, luxe inloopdouche en voldoende snacks en drankjes op mij. Sweet dreams!

Dag 2

Ik word wakker van mijn wekker die nét iets te vroeg af gaat naar mijn voorkeur. Dat mag echter de pret niet drukken want vandaag begint mijn eerste volle dag op Zanzibar! Om 7 uur loop ik richting het ontbijtbuffet, wat zich bevindt in hetzelfde deel van het resort als het zwembad en overige restaurants. Omdat wij gisteravond in het donker arriveerden in het hotel, kan ik het strand en de helderblauwe zee nu pas écht goed bewonderen. Ik schop mijn slippertjes uit en stap het witte zandstrand op. Ik neem de prachtige omgeving in mij op en voel de zonnestralen mijn huid verwarmen. Wat heerlijk! Na een uitgebreid ontbijtbuffet, met keuze uit héél veel lekkere ontbijtopties, vertrekken wij naar onze eerste bestemming: CHAKO.

CHAKO, onderdeel van de Tui Care Foundation op Zanzibar, is een groene, sociale onderneming die ervoor zorgt dat afval afkomstig uit de toeristenindustrie wordt gerecycled om de circulaire economie op het eiland te stimuleren. CHAKO werd in 2010 opgezet door een Zanzibarees/Nederlands stel in de hoofdstad van Zanzibar: Stone Town. In een klein winkeltje onder Zenji Hotel maakten vrouwen sieraden van kralen gemaakt van oud papier. Aangezien het toerisme op Zanzibar snel toenam, kwam het stel erachter dat er meer afval, zoals glas, ontstond op het eiland. Hun impactvolle idee? Ongeschoolde en werkloze jonge mannen en vrouwen opleiden om handgemaakte, ge-upcyclede producten te creëren van afval om daarmee een inkomen te verdienen én het afval op het eiland te verminderen. Momenteel worden er dagelijks de mooiste items gecreëerd door zowel mannen als vrouwen die je op de werkplaats van CHAKO kunt kopen of in het winkeltje in Stone Town. Zowel de lokale bevolking, zoals managers en werknemers van toeristenresorts, als toeristen en vrijwilligers kunnen langskomen bij CHAKO om zo bewustwording te creëren over het afvalprobleem op Zanzibar. Voor toeristen worden er tegenwoordig ‘experience tours’ georganiseerd die je meenemen in het gehele proces van upcyclen. Met de opbrengst van de toeristentours kunnen er gratis tours voor de lokale bevolking aangeboden worden.

Fun facts:

• CHAKO betekent “van jou” in het Swahili
  • CHAKO is het eerste bedrijf op Zanzibar met een WFTO-label (World Fair Trade Organization)

Hierna reden we door naar een spice garden, waar we een rondleiding kregen en alles leerden over verschillende lokale specerijen. De rondleiding was, op zijn zachts gezegd, uitgebreid… Na veel verschillende informatie over de specerijen hadden we allemaal best trek gekregen en we wilden de specerijen natuurlijk maar al te graag proeven. Daarom werd de rondleiding iets ingekort en schoven we aan in het restaurant waar een heerlijk lunchbuffet op ons stond te wachten. Na de lunch kregen we de tijd om zelf wat specerijen te kopen en hierna reden we door naar Jozani Forest om, hopelijk, aapjes te spotten.

Aangekomen in Jozani Forest liepen we allereerst een stuk bos in waar we helaas de pech hadden geen aapjes te zien. Nadat de tour guide een berichtje op zijn telefoon kreeg (van de aapjes?), liepen we door naar het andere stuk bos waar we direct werden ontvangen door familie Aap in de bomen. De baby aapjes voerden een volledige act voor ons op terwijl papa en mama trots toe zaten te kijken in de andere boom. Wat een unieke ervaring! Jozani Forest is zeker de moeite waard tijdens jouw rondtrip over het eiland.

Na onze boswandeling konden we allemaal wel een verfrissend drankje gebruiken. Dit besloten we te doen op het strand. Paje is een prachtig strand in het zuid-oosten van Zanzibar waar watersporters hun hart op kunnen halen. Wanneer je er aankomt, sta je versteld van het prachtige plaatje: het azuurblauwe water, het parelwitte zand en de kleurrijke kites in de lucht. Na een rondleiding, glaasje bubbels en lekkere hapjes bij Zanzibar White Sand Luxury Villas & Spa liepen we over het strand terug naar het busje die ons naar het hotel terugbracht. Deze strandwandeling hadden we even nodig om lekker uit te waaien en tegelijkertijd de prachtige kust te bewonderen.

’S Avonds genoten we met zijn allen van een heerlijk dinerbuffet bij het resort. In het buffetrestaurant heb je onwijs veel opties: kies voor Tanzaniaanse specialiteiten of schep internationale gerechten op je bord. De keuze is reuze! Aangezien we een drukke, volle dag hadden gehad, ging iedereen op tijd terug naar de hotelkamer om de volgende dag weer fris en fruitig op te staan.

Dag 3

Opnieuw word ik wakker van de wekker, maar dit keer moet ik even twee keer knipperen als ik de tijd om mijn telefoonschermpje zie. Half 4 ’s ochtends? Ja, vroeger dan dat wordt het deze reis niet. Toch spring ik enthousiast op uit mijn bed voor een verfrissende douche want dit gaat een onvergetelijke dag worden! Om half 6 stond er namelijk een vliegtuigje op ons te wachten die ons naar het vasteland van Tanzania bracht voor een dagsafari in safaripark Selous! We waren op stap met Paradise & Wilderness, een snelgroeiende organisatie met 4 hotels op Zanzibar, 7 safari-accommodaties in Tanzania, 3 nieuwe accommodaties die openen in 2023 en nog spannende toekomstplannen waaronder een private island! Vanuit ons vliegtuigje stapten wij zo het national park in, waar we een ontbijtje nuttigden voordat onze intensieve safaridag begon. Hierna verdeelden we ons over twee jeeps en reden we het park in. Wat een wonderschone natuur kent Afrika toch!

De jeep tour door het national park was een geweldige ervaring! Ik heb nog nooit eerder een safari gedaan, dus dit was een onvergetelijke dag voor mij. De dag begon al goed met de eerste giraffen die wij spotten tussen de bossen. Wauw! Natuurlijk heb ik giraffen in Blijdorp gespot, maar dit overtreft écht alles. Het zien van de big 5 staat denk ik op veel mensen hun lijstje, zo ook op die van mij natuurlijk! Tijdens onze safaritrip hebben wij het geluk gehad om drie van de big 5 te spotten: een olifant, buffel en een nijlpaard. Hoe tof? Maar daar blijft het niet bij, want tijdens een jeepsafari in het safaripark Selous kom je tientallen verschillende dieren tegen. Zo hebben wij ook zebra’s, herten, zwijnen en zelfs een luipaard gespot. Onze tour guide was zelfs onder de indruk van het luipaard, want zo in actie zie je die (blijkbaar) niet vaak. Wat een geluk hadden wij!

Na een lange tocht van 6 uur was iedereen toe aan een lunch. Daarom reden we naar Africa Safari Selous waar een aantal safari lodges staan die je kunt huren tijdens jouw safaritrip in Tanzania. Toen wij aankwamen mochten wij ons even opfrissen in de lodges, wat erg fijn was na een lange tocht over stoffige weggetjes door de bossen. In het restaurant kregen wij een heerlijk lunchbuffet voorgeschoteld en genoten wij van een biertje om de dorst te lessen. Na onze lunch stond er een bootsafari op de planning. Toen wij aankwamen bij het bootje, welke ons de rivier over zou varen om krokodillen en nijlpaarden te spotten, merkten wij allemaal al dat het ontzettend heet was. Eenmaal varend werd het steeds heter en aangezien er weinig schaduw te vinden was, besloten we dat de safari erop zat voor die dag. Ik raad daarom aan om deze boottour in de ochtend te doen zodat het nog niet zo heet is. Hierna reden wij terug naar het kleine vliegveld waar wij binnen 10 minuten weer in het vliegtuigje stapten die ons terugbracht naar Zanzibar.

Aangezien wij ’s ochtends, of zeg maar diep in de nacht, onze koffers hadden ingepakt en mee hadden gesleept naar de lobby van TUI Blue Bahari, konden wij direct doorrijden naar ons tweede verblijf. De laatste twee nachten verbleven wij namelijk in het prachtige Riu Jambo Resort. Ondanks dat het al snel donker wordt op Zanzibar, merkten wij allemaal al dat dit een prachtig resort is. Bij aankomst kregen wij direct een drankje en gelukkig ging het inchecken vlot. Hierdoor hadden wij eventjes de tijd om ons op te frissen op onze kamer, welke natuurlijk ook geweldig comfortabel en prachtig was! Eerlijk is eerlijk: het bed nodigde mij onwijs uit om een dutje te doen, want deze dag was intens. Maar na een snelle douche schoof ik toch gezellig met mijn groepsgenoten aan een lekker dinerbuffet in het hotel. De keuze is hier enorm, wat fijn is, maar niet voor iemand met keuzestress. Daarom raad ik aan om hier zeker meerdere dagen te verblijven, zodat je elke maaltijd een keer kan proberen 😉 Na een gezellige avond was het voor mij echt tijd om giraffen, uh schaapjes, te tellen. Slaap lekker!

Dag 4

Na een heerlijke nachtrust in Riu Jambo sta ik vol frisse energie op. Ik loop naar mijn balkondeuren. Aangezien we gisteravond laat aankwamen in het hotel heb ik nog niet kunnen genieten van mijn adembenemende uitzicht over de zee. Ik stap mijn balkon op en het azuurblauwe water heet mij welkom. Wat een geweldig hotel is dit toch!

Nadat we ons allemaal verzameld hebben bij de lobby, vertrokken we richting Stone Town. Dit is de hoofdstad van het eiland en ook gelijk het meest levendige gedeelte van heel Zanzibar. Hier aangekomen bezochten we als eerste het Slave Monument, wat onwijs indrukwekkend was om te zien. We bezochten het terrein wat vroeger diende als slavenmarkt en hier is ook een museum te vinden met allerlei uitleg over deze zwarte bladzijde in de geschiedenis.

Hierna wandelden we door de smalle straatjes van Stonetown. Ieder straatje is even fotogeniek dus je kunt je voorstellen hoeveel stops wij hebben gemaakt met een groep die zich verbindt door het maken van content. In Stonetown aten we in een heerlijk (Instagrammable) restaurant, genaamd Emerson Spice. Dit is een soort “secret garden” waar alle gerechten zo vers en lokaal mogelijk bereid worden met heerlijke lokale kruiden. Het eten en de plek waren fantastisch en nog steeds krijg ik trek als ik terugdenk aan die overvolle tafel vol heerlijkheden…

Na de lunch liepen wij met z’n allen richting het strand, waar een bootje op ons lag te wachten die ons naar Prison Island bracht. Prison Island is een eiland vlakbij de kust van Zanzibar waar momenteel landschildpadden worden gehouden. De tocht er naartoe is prachtig, want je hebt een mooi uitzicht over het blauwe water. Eenmaal op het eiland liepen we naar het schildpaddenreservaat. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven toen ik zag hoe onwijs groot deze landschildpadden zijn. Wow! Na een paar nieuwe vrienden te hebben gemaakt, vertrokken we weer naar het vasteland van Zanzibar en reden we terug naar het hotel.

Hier stond ons namelijk een heerlijk diner en cocktailparty te wachten. Vanuit Riu Jambo kregen wij heerlijke cocktails en hapjes aangeboden, allemaal onder het genot van gezellige live muziek. Ik kan niks anders zeggen dan dat dit een onwijs gezellige avond was. Alle ingrediënten voor een gezellige avond waren aanwezig: live muziek, eten, drinken en gezellige mensen!

Dag 5

Dag vijf, en ook gelijk onze laatste dag op dit prachtige eiland, begon relaxt. Eerlijk is eerlijk, hier was ik na drie volle dagen avontuur ook wel even aan toe. Daarom stapte ik rond half 9 uit bed en pakte ik mijn strandtas in om even wat zonnestraaltjes te pakken op het strand. Aangekomen op het strand kon ik mijn ogen niet geloven: azuurblauw water, parelwit zand en wuivende palmbomen. Dit. is. het paradijs! Ik bestelde een ijskoffie aan de strandbar waarna ik plaatsnam op een strandbedje. Na een paar plonsjes in het water besloot ik weer terug te keren naar mijn hotelkamer, want er stond een hele leuke laatste activiteit op de planning.

Onze laatste gezamenlijke activiteit was een unieke ervaring: lunchen bij een lokale familie. Bij de lobby stonden er twee vriendelijke vrouwen op ons te wachten die ons meenamen naar hun kleine huisje dichtbij het resort. Hier werden wij welkom geheten door meerdere familieleden. Samen met hen gingen wij aan de slag om de lunch voor te bereiden en iedereen kreeg een aparte taak. Zo mocht ik meehelpen de knoflook te pellen en kregen anderen weer de taak om groenten te snijden etc. Hierna werd alles bereid door de vrouwen uit de familie die ik zeker volwaardig kok durf te noemen, want wat hebben wij hier heerlijk gegeten! Alles werd geserveerd in schalen waardoor je het eigenlijk een soort “lopend buffet” kon noemen.

Na afloop van deze lekkere maaltijd liepen wij terug naar het resort waar we nog even twee uurtjes te tijd hadden om te relaxen en om onze koffers in te pakken voor de terugreis naar Nederland. Ik maakte nog even gebruik van het heerlijke zandstrand en nam een laatste duik in zee voordat ik mijn Zanzibar avontuur afsloot.

Na meerdere excursies en volle dagen op Zanzibar kan ik met zekerheid zeggen dat ik ben verkocht. Mijn groepsgenoten zeiden het al: als je eenmaal een keer in Afrika bent geweest, wil je niet meer anders. Ik kan me hier volledig bij aansluiten want dit eiland heeft mij zo verrast. Zanzibar is, zoals je hebt kunnen lezen, onwijs divers en dat maakt dit eiland zo de moeite waard. Ga je voor een ultieme relaxvakantie? Zanzibar is the way to go! Maar wil je op avontuur tijdens een safari of meer van het eiland ontdekken? Ook dan hoort Zanzibar hoog op je bucketlist te staan. Dit eiland wordt steeds populairder onder toeristen en ik snap wel waarom!