De vrijheid boven de wolken kan oneindig lijken – maar al je angsten en zorgen zullen blijven. Het verlaten van de grond kan sommige een gevoel van geluk brengen, voor anderen is het een ongemakkelijk gevoel in de buik. Hier vind je de beste tips om om te gaan met je vliegangst!

Ook al wordt vliegen gezien als de veiligste manier van vervoer, een op de drie stapt het vliegtuig binnen met knikkende knieën. Of het nu komt doordat de piloot de totale controle heeft over het vleigtuig, omdat je te veel Hollywood films hebt gezien of omdat je misschien al een traumatische ervaring hebt gehad door hevige turbulentie – de angst voor vliegen kan het begin van een geweldige vakantie compleet verpesten. Lees hier mijn tips tegen aviophobia en zeg maar gedag tegen je zwetende handjes.

De beste tips tegen aviophobia

Stoel | Comfortabele kleding | Afleiding

Relaxatie oefeningen | Natuurlijk herstel

De juiste stoel lost het op!

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je je stoel kiezen tijdens de check-in. Als je last hebt van claustrofobie of duizeligheid dan zal ik zeker een gang plek aanraden. Hier heb je de meeste beenruimte en kan je je zo nu en dan even uitrekken. Psychologische angsten en het gevoel dat je je in een beperkte ruimte bevind worden hierdoor geëlimineerd, en je hebt jezelf ook het duizelingwekkende uitzicht van de raamzitting bespaard. Bij de zitplaatsen in de gebieden rondom de vleugels is het ook een stuk stiller.

Droom over je vakantiebestemming, dan zal je vliegangst snel over zijn.

Kies de juiste kleding

Ook al is de vertrekdatum pas over een paar dagen, misschien voel jij al kriebels in je buik? Ik begrijp volkomen dat het ongemakkelijk is om op een kleine stoel te zitten voor verschillende huren. Dit is precies de reden dat ik hier een aantal tips voor jullie heb om de rit iets comfortabeler te maken.

Comfortabele vluchten

  • Joggingsbroek
  • Sjaal tegen de koude airconditioning
  • Vliegtuig sokken
  • Trui

Trek lekker wat comfortabele kleren aan, zoals een joggingsbroek en een los t-shirt. Als je deze niet de hele dag wil dragen kan je je gemakkelijk omkleden in de toilet op de luchthaven. Een ding weten we zeker: er is niks vervelender dan urenlang in een vlucht zitten met een strakke broek die in je buik drukt. Als je van te voren al weet dat je waarschijnlijk gaat zweten wanneer het vliegtuig opstijgt, dan kan je gemakkelijk een laagje van je losse t-shirts uit doen.

Alles voor een beetje afleiding

Je moet zeker proberen jezelf zo veel mogelijk af te leiden, zodat je niet te veel van de vlucht meekrijgt. Als je niet samen met iemand reist is het misschien een goed idee om een gesprek aan te knopen met de persoon naast je. Als dit niet het geval is moet je zeker een spannend boek meenemen als voorzorgsmaatregel. Als je echt helemaal in een boek zit heb je bijna niet door wat er in de omgeving om je heen gebeurd. Als alternatief kan je ook een audioboek of je favoriete muziek opzetten. Sluit je ogen en droom maar lekker weg bij het idee van je bestemming..,

Indien je door alle opwinding vergeten bent iets voor afleiding in te pakken, dan kan je vaak nog vertrouwen op goede ouderwetse onboard entertainment. Pak een paar tijdschriften, kijk een goede film of klets wat met de stewardessen. Als je ze verteld dat je bang bent om te vliegen zullen zij er alles aan doen om al je vragen te beantwoorden.

Ontspanningsoefeningen

Als je niet goed om kan gaan met de spanning en je nog steeds niet gerustgesteld bent vanbinnen, dan kan de juiste zitpositie fungeren als een onmiddellijke remedie. Ga rechtop zitten en plaats je voeten stevig op de grond. Adem rustig in en uit tot je hartslag gekalmeerd is. Als alternatief kan je je schouders optrekken tot je oren en je adem inhouden voor tien seconden, terwijl je in deze positie blijft zitten. Wanneer je uitademt laat je ook meteen je schouders weer hangen. Als je dit een paar keer herhaalt zul je zien dat deze methode wonderen doet tegen je angst. Als je angst voor vliegen echt heel groot is dan kan je verschillende technieken leren zoals progressieve spier ontspanning. Het spannen en ontspannen van verschillende spiergroepen kan snel wat ontspanning bieden, zonder dat iemand het doorheeft.

Kalm worden door natuurlijke medicijnen

Als je innerlijke angst zo sterk is dat zelfs de beste trucjes je geen ontspanning kunnen bieden, dan kan je een uitweg vinden in natuurlijke medicijnen. Ik adviseer je echter geen chemische gebaseerde tabletten te slikken, omdat deze vaak bijwerkingen kunnen veroorzaken of slecht samen gaan met andere medicijnen. In het ergste geval kan je zelfs helemaal afhankelijk worden van deze medicijnen. Ik heb al een aantal goede ervaringen gehad met Pascoflair, een natuurlijk medicijn. Dit hoge gehalte aan passie bloem extract wat je zenuwachtig inneemt bij het inchecken zal je een half uur later heerlijk relaxed maken. Het feit dat dit natuurlijke medicijn ook binnen handbereik is in geval van nood is ook erg geruststellend.

Een passiebloem heeft een bijzondere werking

Adios vliegangst

Ik hoop dat deze tips je een beetje kunnen geruststellen zodat je nu een beetje moed kan verzamelen voor je volgende trip. En zodra je aankomt op je vakantiebestemming, met de lange stranddagen en avondturen die op je liggen te wachten, weet ik zeker dat je snel over je vliegangst bent. Heb jij last van vliegangst en weet je nog een aantal goede tips? Ik hoor ze graag!

Klaar voor je volgende vakantie? Bekijk hier mijn actuele deals!