Na veel voorgaande stakingen is het personeel van Ryanair nog steeds niet tevreden met de arbeidsvoorwaarden. Lees hier meer over de nieuw geplande staking van Ryanair.

UPDATE: nieuwe staking Ryanair deze maand!

Dit is geen nieuws dat je graag leest als de zomervakantie net is begonnen: het grond- en cabinepersoneel van Ryanair heeft een nieuwe staking aangekondigd. De stakingen zullen vooral plaatsvinden in Spanje, België, Portugal en Italië, en het zal daarmee ook de Nederlandse vakantiegangers treffen. Het personeel is nog steeds niet tevreden over de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf, en dreigt nu op 25 en 26 juli een ‘walkout’ te houden. Hier zal het personeel het werk letterlijk neerleggen en weglopen.

Momenteel is er nog geen reactie vernomen van Ryanair zelf, en ik zal het nieuws in de gaten houden om hier updates te plaatsen. Voor de vakantiegangers die eind juli een vluchten met Ryanair geplant hebben staan: indien je nog geen hotel geboekt hebt, wacht hier even mee totdat er meer informatie beschikbaar is. Ryanair is zelf verantwoordelijk voor het zoeken van vervangende vluchten wanneer de staking doorgaat, maar aangezien het een drukke vakantieperiode is kan het zijn dat je pas een of twee dagen later kan vliegen. Houd de vluchtinformatie verder goed in de gaten!

 

Hieronder lees je meer over de voorgaande stakingen van Ryanair: 

Ryanair staking lijkt van de baan – bedrijf erkent vakbonden

Het ziet ernaar uit dat de staking bij Ryanair toch niet door zal gaan. De CEO van de Ierse luchtvaartmaatschappij – Michael O’Leary – zegt nu in te zien dat de werknemers zich willen groeperen middels vakbonden om betere arbeidsafspraken te maken en dat het bedrijf hierin mee zal werken. Het niet erkennen van de vakbonden was voor de piloten de belangrijkste reden om te gaan staken.

 

Door de dialoog aan te gaan met de vakbonden slaat Ryanair een nieuwe weg in; het is namelijk voor het eerst in het 32-jarige bestaan van het bedrijf dat de vakbonden erkent worden. Met deze historische verandering in het bedrijfsbeleid hoopt Ryanair de eerder aangekondigde stakingen te kunnen voorkomen. Het bedrijf heeft contact opgenomen met pilotenvakbonden in Duitsland, Italië, Spanje, Portugal en Engeland. In de eerste vier van deze landen werden eerder deze week stakingen aangekondigd rondom de kerstperiode.

O’Leary zegt in een gesprek met Today dat het tijd is voor verandering. Hij ziet de aangekondigde stakingen als een signaal dat er iets aan het bedrijfsmodel moet veranderen. Hij stelt dat het een duidelijke vraag van zijn werknemers betreft om collectief te mogen onderhandelen over arbeidsvoorwaarden en dat hij hier dan ook gehoor aan wilt geven. Dat het bedrijf hiervoor haar beleid verandert omschrijft hij als een evolutie van het bedrijfsmodel.

Onvrede bij Ryanair: overigens heerst er duidelijk wel onvrede bij het bestuur van Ryanair. Op de eigen website staat in een bericht aan alle klanten dat het bedrijf zich verontschuldigt “voor onrust dat door deze dreigende actie, tijdens de week voor kerst, door een klein aantal zeer goed betaalde piloten veroorzaakt kan worden.” Ryanair lijkt hier toch nog wel even duidelijk te willen maken dat deze piloten zeer goed betaald worden en suggereert hiermee dat ze geen reden zouden hebben tot deze staking. Op deze manier wordt de stakingsdreiging afgedaan als gezeur van de piloten van Ryanair. Daarnaast lijkt een spelfout in de link naar het bericht – “pioten” i.p.v. “piloten” – een wel erg toevallige typfout, als men bedenkt dat het woord “piot” soms spottend gebruikt wordt om iemand aan te duiden als “voetvolk”. Misschien is dit echter wel gewoon een ongelukkig foutje 😉

Lees hieronder het originele bericht over de staking bij Ryanair.

Staking Ryanair

Een internationale staking bij Ryanair dreigde gevolgen te hebben voor het vliegverkeer vanuit meerdere landen in Europa. De eerste Ryanair staking werd op dinsdag 12 december 2017 aangekondigd door de vakbonden van piloten in onder andere Ierland, Duitsland en Italië. Er wordt gesproken over een dreiging dat Ryanair piloten uit andere landen zich hierbij aan zullen sluiten. Lees hieronder alles over de staking en wat dit voor jou – als Nederlandse vakantieganger – kan betekenen: Ryanair on strike!

Waarom staking Ryanair piloten?Waar staken Ryanair piloten? | Wanneer is de Ryanair staking?

Wat betekent de staking bij Ryanair voor jou? | Kan ik van Ryanair geld terugkrijgen? | Over Ryanair

UPDATE: Strengere handbagage regels per 15 januari 2018

staking ryanair

Waarom staken de piloten van Ryanair?

De staking bij Ryanair is een reactie op de slechte arbeidsomstandigheden voor de piloten, ten opzichte van piloten bij andere luchtvaartmaatschappijen. Momenteel geldt dat piloten afzonderlijk afspraken hebben over arbeidsvoorwaarden. De werknemers proberen nu via pilotenvakbonden zichzelf te organiseren en een internationale staking teweeg te brengen, om zo betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen die geldig zijn voor alle piloten. De aangekondigde staking is een blijk van de aanhoudende ontevredenheid onder werknemers bij de low-budget airline.

De Ryanair piloten vanuit alle landen willen via de European Employee Representative Council zich verenigen tegen Ryanair en nieuwe arbeidsafspraken maken met het bedrijf die gelden voor alle piloten in alle landen, in plaats van afzonderlijke afspraken voor alle individuele Ryanair bases.

De arbeidsvoorwaarden by Ryanair

De piloten van Ryanair willen gaan staken om betere arbeidsvoorwaarden te krijgen. Het Ierse bedrijf staat al langer negatief bekend als het gaat om de arbeidsovereenkomsten met werknemers. Volgens velen is dit te wijden aan het doel van Ryanair om vluchten zo goedkoop mogelijk aan te bieden aan de klant. Om te kunnen concurreren met andere low-budget airlines – zoals Easyjet, Transavia, Vueling en Wizzair – doet de luchtvaartmaatschappij er alles aan om de kosten overal zo laag mogelijk te houden.

Passagiers zien dit bijvoorbeeld terug in het feit dat ze apart moeten bijbetalen voor ruimbagage bij Ryanair en de andere low-budget airlines, plus natuurlijk dat je via Ryanair vaak echt cheaptickets kunt boeken! Naast gevolgen voor passagiers heeft het ook gevolgen voor de piloten, die vaak onder slechtere arbeidsvoorwaarden werken dan piloten bij luchtvaartmaatschappijen als KLM.

Ryanair in het nieuws

Recentelijk zien we Ryanair geregeld in het nieuws voorbij komen; helaas vaker negatief dan positief. Zo was er op 10 oktober 2017 een staking in Frankrijk van de luchtverkeersleiding, waardoor rond de 200 Ryanair vluchten geannuleerd moesten worden. Daarnaast haalde Ryanair nog veel groter nieuws toen het in september 2017 aankondigde zo’n 2.000 vluchten te moeten annuleren in september, oktober en november vanwege een tekort aan personeel. Het bedrijf had in de zomermaanden veel records gebroken qua inkomsten en aantal volgeboekte vluchten, maar de keerzijde hiervan was dat veel werknemers nog geen vakantie op hadden kunnen nemen, hetgeen allemaal in de maanden erna nog moest gebeuren. Het resulterende arbeiderstekort zorgde voor een massale annulering van Ryanair vluchten tot wel vijftig per dag.

Overigens kwam Ryanair ook positief in het nieuws. Zo bood de luchtvaartmaatschappij laatst bijvoorbeeld spotgoedkope Black Friday vakantiedeals aan. In september, kort na de aankondigingen van de massale annulering van vluchten, probeerde het bedrijf zichzelf in een positiever daglicht te zetten door ontzettend goedkope vluchten aan te bieden. Tot slot kwam Ryanair een stuk eerder, in mei 2017, met een speciale korting voor Erasmus studenten. Deze Ryanair studenten korting maakte het makkelijker voor studenten om goedkoop door Europa te vliegen.

staking ryanair

Waar staken Ryanair piloten?

De staking van Ryanair piloten is momenteel al aangekondigd in Ierland, Duitsland, Portugal en Italië. Ryanair zelf vermeldt vooralsnog enkel de staking in Italië op de Ryanair website. De aankondiging van de pilotenvakbonden uit andere landen lijkt Ryanair nog niks mee te doen en ze lijkt deze dan ook nog niet serieus te nemen. Het betreft in Ierland de Irish Airline Pilots’ Association. Volgens deze vakbond wordt de mogelijke staking door 94 procent van de Ierse Ryanair-piloten gesteund. In Duitsland zou het gaan om de pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC). In Italië betreffen het niet de piloten, maar de luchtverkeersleiding die dreigt te staken (de ATC, oftewel Air Traffic Control).

Wanneer is de Ryanair staking?

Zoals gezegd lijkt er momenteel enkel over de Italiaanse staking bij Ryanair echte zekerheid te zijn, of althans dat zelfs Ryanair zelf de staking aankondigd. Ryanair zegt door de Italiaanse autoriteiten op de hoogte te zijn gesteld van een eventuele verhindering van vluchten van en naar Italië op vrijdag 15 december tussen 13.00 en 17.00 uur. In tegenstelling tot de stakingen in Ierland en Duitsland betreft het hier geen staking van piloten, maar van de luchtverkeersleiding.

De Duitse pilotenvakbond zegt rond de kerstperiode te willen staken, maar heeft nog geen concrete data genoemd. Misschien is het gebrek aan duidelijke data dan ook de reden dat Ryanair stelt dat het hier meer om een publiciteitsstunt van de vakbond zou gaan dan een daadwerkelijke opkomende staking. De vakbond zegt echter dat het wel degelijk serieuze plannen heeft. In Ierland zeggen de werknemers op woensdag 20 december thuis te blijven voor een periode van 24 uur. Het betreft hier wel een pilotenstaking.

staking ryanair

Wat betekent de staking bij Ryanair voor jou?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: wat betekent dit voor jou? Wat ga jij als passagier merken van de Ryanair staking? Kun jij nog wel gaan genieten van die goedkope stedentrip die je met een goedkope vliegticket van Ryanair gepland had.

Ryanair in Duitsland

Zo zijn er veel Nederlanders – met name in het oosten van het land – die via de Ryanair-basis Düsseldorf Weeze in Duitsland vliegen, net over de grens bij Nijmegen. Mochten de Duitse piloten gaan staken dan zal dit dus ook op Düsseldorf Weeze gebeuren en daarmee effect hebben op veel Nederlandse reizigers. Hetzelfde verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld vliegveld Keulen of Düsseldorf Airport.

In Nederland: Ryanair op Eindhoven en Schiphol

Ook al lijkt de staking vooralsnog niet ondersteunt te worden door Nederlandse piloten en andere werknemers van Ryanair, toch lijkt de staking bij de vliegmaatschappij ook in Nederland effect te hebben. Zo kunnen er voor zowel vluchten vanaf Schiphol Amsterdam als Eindhoven Airport Ryanair vluchten van en naar Ierland, Italië, Portugal en Duitsland waarschijnlijk niet doorgaan mocht het tot een staking komen. Hetzelfde geldt eventueel voor andere Nederlandse vliegvelden – zoals Maastricht of Groningen – met Ryanair vluchten van en naar deze landen.

Daarnaast kunnen er nog meer vluchten van Ryanair geannuleerd worden doordat vluchten soms gepland staan om na de ene bestemming direct door te vliegen naar een volgende bestemming. Is een van de bestemmingen in een land waar gestaakt wordt dan kan de complete reisroute gecanceld worden.

Kan ik van Ryanair geld terugkrijgen als mijn vlucht geannuleerd wordt?

Ja, gelukkig wel! Mocht jouw vlucht geannuleerd worden dan dient de luchtvaartmaatschappij jou, conform wetgeving van de Europese Unie, het volledige reisbedrag terug te betalen, dan niet het deel van jouw ticket waar jij geen gebruik van hebt kunnen maken. Een andere optie is dat Ryanair ervoor zorgt dat jij via een andere route bij jouw vakantiebestemming aankomt.

staking ryanair

Over Ryanair

Ben je nog niet helemaal bekend met de Ierse prijsvechter? Hieronder leg ik je kort uit wat voor een bedrijf Ryanair is, wat de geschiedenis ervan is en de werkwijze en waarom je Ryanair nou zo vaak in het nieuws ziet de afgelopen tijd. Om te begrijpen waarom de prijsvechter te maken heeft met stakende werknemers moet je eerst weten hoe het bedrijf in elkaar zit.

Ryanair werd in 1985 opgericht in Ierland door Tony Ryan, waar het bedrijf dan ook de naam aan dankt. Het bedrijf werd al snel een lagekostenluchtvaartmaatschappij (net als Easyjet of Wizzair, vaak wordt de Engelse term “low-budget airlines” gebruikt) door zeer goedkope vliegtickets aan te bieden voor vluchten binnen Europa.

Het no-frills principe: de vliegmaatschappij bewerkstelligde dit door te werken volgens het no-frills principe. Dit houdt in dat men probeert enkel de essentiële diensten van het bedrijf te behouden – in dit geval: jou van A naar B vliegen – zonder alle extra’s eromheen om het aangenamer te maken voor de klant. Zo krijg je bij Ryanair bijvoorbeeld geen gratis drankjes tijdens de vlucht, zoals je die bij KLM of Emirates wel zou krijgen. Mocht je meer dan handbagage mee willen nemen dan zul je daar ook extra voor moeten betalen.

Dit principe werd in recente jaren steeds verder verbetert door Michael O’Leary, de huidige CEO van Ryanair. Door te bezuinigen op alle fronten waar dit mogelijk was – en de klant zo werkelijk enkel het basale aan te bieden – wist Ryanair met aanbiedingen te komen als goedkope vliegtickets naar Rome, Barcelona of Londen voor slechts €9,99! Dit soort belachelijk lage prijzen hebben we allemaal waarschijnlijk weleens van gehoord, en misschien ook weleens van geprofiteerd. Zulke aanbiedingen zorgden voor veel volle vliegtuigen.

Producten verkopen aan boord: de volgende stap voor het bedrijf was om vervolgens aan boord van het vliegtuig voor alles (veel) geld te vragen. Eten, drinken, luchtjes en nog veel meer producten – tegenwoordig zelfs WiFi aan boord – kun je tegen betaling krijgen om je reisje wat aangenamer te maken. Deze producten worden natuurlijk allemaal tegen een hoge prijs aangeboden, waardoor de luchtvaartmaatschappij veel winst maakt.

Nieuws Ryanair: waarom steeds weer de voorpagina’s? Inmiddels zullen velen van jullie wel denken; is Ryanair nou alwéér in het nieuws? Denk je dan aan het hierboven beschreven bedrijfsmodel dan klinkt dit nieuws over Ryanair waarschijnlijk ineens toch minder als een verrassing. Doordat het bedrijf overal zoveel mogelijk geld op probeert te besparen en jou altijd de goedkoopst mogelijke vliegtickets probeert te bieden is het bedrijf genoodzaakt soms ook op arbeidsvoorwaarden te korten.

staking ryanair

Nieuwe Ryanair handbagage regels per 15 januari 2018

Per 15 januari 2018 hanteert Ryanair strengere regels m.b.t. de handbagage. Enkel bij priority boarding mag men twee stuks baggage mee.

Vanaf midden januari 2018 zal de luchtvaartmaatschappij een relatief schappelijke regel – in vergelijking tot andere low-budget airlines – aanpassen. Voorheen mocht elke passagier twee stuks handbagage meenemen in het vliegtuig. Dit in tegenstelling tot de meeste luchtvaartmaatschappijen, waar men slechts één kleine tas/koffer mee mag nemen in de cabine (zoals bij Transavia, of zelfs KLM). De Ierse prijsvechter gaat dit beleid nu aanpassen.

De nieuwe regel stelt dat het meenemen in het vliegtuig van twee stuks cabinebagage enkel nog toegestaan is voor passagiers met priority boarding (aan te schaffen voor € 5 tijdens het boeken, of voor € 6 na al geboekt te hebben). Overige passagiers mogen enkel nog één stuk handbagage – een kleinere tas of koffer – mee het vliegtuig in nemen. Het tweede, grotere stuk baggage – zoals een koffer met wieltjes – zal voortaan in de ruimbagage geplaatst worden (kosteloos) bij de boarding gate. De klant hoeft dus niet extra bij te betalen voor deze ingecheckte bagage!

Deze nieuwe regel is onderdeel van een grotere verandering in het bagagebeleid van Ryanair. Om reizigers aan te sporen meer check-in baggage te boeken en om de hoeveelheid handbagage in het vliegtuig terug te brengen heeft Ryanair besloten een nieuw beleid in te voeren. Zo werden de bagagekosten voor ruimbagage al flink naar beneden gebracht – van € 35 naar € 25 per koffer – en werd het toegestane gewicht voor ruimbagage bij Ryanair verhoogt van 15 kg naar 20 kg.

De handbagage regel die 15 januari van kracht gaat is dus de meest recente regel in een grotere aanpassing van het bagagebeleid van Ryanair.

staking ryanair

Meer over Ryanair: