Als je last hebt van vliegangst, dan kun je in dit artikel je angsten onder ogen zien. Vandaag staan de 10 gevaarlijkste vliegvelden ter wereld in de kijker. Je moet er wat voor over hebben om de mooiste plekken ter wereld te kunnen bereiken…

Sommige toeristen hebben heel veel zin in hun aankomende welverdiende strandvakantie, maar niet de vlucht ernaartoe. Vliegangst kan de vreugde voor menig vakantieganger goed verpesten. Beste lezer, als jij iemand bent die bang is om te vliegen, neem dan een kijkje bij ’s werelds gevaarlijkste vliegvelden. Het zal je laten zien dat het altijd erger kan als het aankomt op vliegen. Bij deze vliegvelden is het niet de vlucht waar je bang voor moet zijn, maar de landing. Dus leun achterover en geniet van je vlucht – zolang je maar niet hoeft te landen op één van ’s werelds gevaarlijkste vliegvelden.

 

Dit zijn de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld

Saba | Bhutan | St. Maarten | Tegucigalpa | Lukla | St. Barths

Gibraltar | Courchevel | Funchal | São Paulo

Vliegvelden

Juancho E. Yrausquin Airport in Saba, de Caraïben

Een vliegveld dat er bijna nooit was gekomen ligt op Saba, gewoonweg omdat daar totaal geen geschikte plek voor te vinden was. Elke plek die voorgesteld werd voor het vliegveld was te gevaarlijk. Totdat de burgemeester van St. Barths een privélanding maakte op de plek waar nu Juancho E. Yrausquin vliegveld ligt. Na die landing werd Saba’s vliegveld op diezelfde plek gebouwd. De redenering was dat als de landing één keer zou lukken, het vast en zeker nog wel een keer zou lukken. Gelukkig kunnen we zeggen dat er (nog) niets ergs is gebeurd op dit vliegveld. Dit is boven verwachting, aangezien beide kanten van de landingsbaan rechtstreeks naar een afgrond in zee lopen. Er is geen mogelijkheid voor het vliegtuig om tot stilstand te komen tijdens het taxiën in geval van een noodsituatie. Er liggen ook nog eens hoge rotsen naast de landingsbaan. Ik moet toegeven, zelfs je reis-liefhebbende Holidayguru is niet al te enthousiast over dit vliegveld! ☺

 

View this post on Instagram

 

A post shared by GEOMANIA.NET (@geomania_net) on Nov 14, 2019 at 1:02am PST

Paro Airport in Bhutan, Zuid-Azië

2234 meter boven zeeniveau vind je Bhutan’s enige internationale vliegveld. Deze luchthaven ligt in een diepe vallei en het opstijgen en landen van vliegtuigen is alleen mogelijk bij goed weer. Bovendien mogen alleen ervaren piloten hier landen aangezien de landing is geclassificeerd als uiterst moeilijk. Volgens Wikipedia zijn er slechts acht piloten die er mogen landen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sam Chui (@samchui) on Apr 15, 2019 at 5:48am PDT

Princess Juliana International Airport in Sint Maarten, de Caraïben

Wie op Sint-Maarten wil zwemmen of zonnebaden moet op Maho Beach stalen zenuwen hebben. Ik heb het natuurlijk over het strand direct naast Princess Juliana International Airport. De meeste vakantiegangers zijn niet bang voor de grote vliegtuigen die maar 10 meter boven hun hoofden omlaag komen. Sterker nog, ze wachten zelfs ongeduldig op de landende vliegtuigen en staan vol verwachting aan het hek naast de landingsbaan. Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat het er gevaarlijk uitziet, niet waar?

vliegtuig sint maarten

Toncontín International Airport in Tegucigalpa, Honduras

Zelfs nu de vertrek- en landingsbanen wat verlengd zijn behoort Toncontín Airport, het internationale vliegveld van de hoofdstad van Honduras, nog altijd tot de lastigste vliegvelden ter wereld. Het ligt 1000 meter boven zeeniveau en ook nog eens tussen twee hoge bergen. Ik kan me voorstellen dat dit niet de meest favoriete landingsbaan van veel piloten zal zijn, vooral als je in een nog steilere hoek moet landen als gebruikelijk!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Carobooking.com (@carobookingcom) on Jun 18, 2019 at 12:16am PDT

Tenzing–Hillary Airport in Lukla, Nepal

Oke, voor wie dapper genoeg is om de Mount Everest te beklimmen, is dit vliegveld misschien niet zo eng. Voor iedereen die deze regio graag wil bezoeken is Tenzing Hillary Airport de enige optie. De startbaan is maar 527 meter lang en eenmaal in de lucht moet het vliegtuig hard optrekken om over de berg te komen. Aan het andere einde van de baan ligt een 600 meter diepe afgrond. Alleen al de gedachte maakt mensen misselijk, en dat snap ik wel.

Gustaf III Airport in St. Barths, de Caraïben

Ja, de landingsbaan op het Caraïbische eiland St. Barths ziet er prachtig uit maar de landing zelf is alles behalve veilig. Gelegen tussen de bergen en de zee is de baan maar 640 meter lang. Je moet er wat voor over hebben om één van de mooiste en meest luxe eilanden ter wereld te bezoeken. De mensen die dit Caribische eiland bezoeken, hebben over het algemeen genoeg geld om een privé vliegtuig en zeer ervaren piloot in te huren. Geluksvogels.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mathias (@mathiasonthemove) on Jul 1, 2018 at 4:30am PDT

Gibraltar Airport, Gibraltar

Ik zal het maar meteen zeggen, het is een beetje krap in Gibraltar. Daarom moest de start- en landingsbaan van de luchthaven haaks op Winston Churchill Avenue gebouwd worden. Dit is de enige weg die naar Spanje leidt en de start- en landingsbaan loopt er dwars doorheen. Alsof het een spoorlijn betreft, wordt de weg gewoon even afgesloten als er een vliegtuig opstijgt.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Daily Overview (@dailyoverview) on Oct 5, 2019 at 2:09pm PDT

Courchevel Airport, France

Een vliegveld dat maar liefst twee keer is gebruikt als filmlocatie voor een James Bond film moet wel iets speciaals hebben. En dat is ook zo. Het vliegveld ligt midden in skigebied Courchevel en is niet voor watjes. De landingsbaan is erg kort en ligt niet minder dan 2000 meter boven zeeniveau.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Аня Сафонцева (@annasolenaya) on Mar 29, 2017 at 3:02am PDT

Funchal Airport in Madeira, Portugal

Piloten hebben speciale training nodig om te kunnen landen op het eiland Madeira. Het vliegveld ligt op een steile heuvel, waardoor piloten een scherpe bocht naar rechts moeten maken om te kunnen landen. Voor piloten wellicht een koud kunstje maar voor passagiers een bijzondere ervaring – vooral als het waait!

Congonhas Airport in São Paulo, Brazil

Congonhas Airport ligt midden in een woonwijk en wordt van alle kanten omringd door gebouwen. Toen de luchthaven opende in 1936 was São Paulo nog niet de mega stad die het vandaag is. Tegenwoordig landen hier alleen nog lokale vluchten, aangezien São Paulo in 1985 een veiligere luchthaven kreeg.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Revista Flap Internacional (@revistaflapinternacional) on Aug 20, 2019 at 1:45pm PDT

 

Ben jij volstrekt ontspannen tijdens het landen en opstijgen? Of krijg je ook de kriebels? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen tijdens je vliegreizen! Vertel me er meer over in de comments!

Vliegticketdeals

 

Meer uit het Travel Magazine: