Als je last hebt van vliegangst, dan zou ik maar even wegkijken. Vandaag ga ik je de 10 gevaarlijkste vliegvelden ter wereld laten zien, en ja, sommige zijn nog steeds in gebruik! En sommige staan zelfs op onze droombestemming waaronder de Caraïben…

Sommige toersiten hebben heel veel zin in hun aankomende welverdiende strandvakantie, maar niet de vlucht ernaar toe. De angst om te vliegen kan de vreugde voor menig vakantieganger goed verpesten. Beste lezer, als jij iemand bent die bang is om te vliegen, neem dan een kijkje bij ’s werelds gevaarlijkste vliegvelden. Het zal je laten zien dat het altijd erger kan als het aankomt op vliegen. Bij deze vliegvelden is het niet de vlucht waar je bang voor moet zijn, maar de landing. Dus leun achterover en geniet van je vlucht – zolang je maar niet hoeft te landen op één van ’s werelds gevaarlijkste vliegvelden.

 

Dit zijn de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld

Saba | Bhutan | St. Maarten | Tegucigalpa | Lukla | St. Barths

Gibraltar | Courchevel | Funchal | São Paulo

Vliegvelden

Juancho E. Yrausquin Airport in Saba, de Caraïben

Een vliegveld had eigenlijk niet gebouwd mogen worden in Saba, gewoonweg omdat dat er eigenlijk totaal geen geschikte plek voor was. Elke plek die voorgsteld werd voor het vliegveld was simpelweg te gevaarlijk. Dat was het geval, totdat de burgemeester van St. Barths een privélanding maakte op de plek  waar nu Juancho E. Yrausquin vliegveld is. Na die landing werd Saba’s vliegveld op diezelfde plek gebouwd. De redenering was dat als de landing één keer zou lukken, het vast en zeker nog wel een keer zou lukken. Gelukkig kunnen we zeggen dat er (nog) niets ergs is gebeurd op dit vliegeveld. Dit is bovenverwachting, aangezien één van de kanten van de startbaan omhoog leidt op een berg, evenals de beide uiteinden die rechtstreeks de zee in leiden. Er is ook geen mogelijkheid voor het vliegtuig om tot stilstand te komen tijdens het taxiën in geval van een noodsituatie. Ik moet toegeven, zelfs je reis-liefhebbende holidayguru is niet al te enthousiast over deze landing! ☺

Vliegvelden

Paro Airport in Bhutan, Zuid-Azië

2234 meter boven zeeniveau vind je Bhutan’s enige internationale vliegveld. Deze luchthaven ligt in een diepe vallei en vliegtuig opstijgingen en landingen zijn alleen mogelijk bij goed weer. Bovendien mogen alleen ervaren piloten hier landen aangezien de aanpak is geclassificeerd als uiterst moeilijk. Immers is de landingsbaan ook maar 2 kilometer lang en tot 1990 was deze slechts 1.4 kilometer lang.

Vliegvelden

Princess Juliana International Airport in Sint Maarten, de Caraïben

Degene die hier willen zwemmen of zonnebaden moeten stalen zenuwen hebben. Ik heb het natuurlijk over het strand gelijk naast Princess Juliana International Airport in Sint Maarten. De meeste vakantiegangers zijn niet bang voor de grote vliegtuigen die maar 10 meter boven hun hoofden omlaag komen. Sterker nog ze wachten zelfs ongeduldig op de landende vliegtuigen en wachten vol verwachting aan het hek naast de landingsbaan. Maar ik denk dat we het er wel over eens zijn dat het er gevaarlijk uitziet, niet waar?

Vliegvelden

Toncontín International Airport in Tegucigalpa, Honduras

Zelfs sinds dat de opstijg- en landingsbanen een beetje zijn verlengd behoort, Toncontín Airport, het internationele vliegveld van de hoofdstad van Honduras, nog altijd tot de é meest ingewikkelde vliegvelden in de wereld. Het ligt 1000 meter boven zeeniveau en ligt zelfs nog eens tussen twee hoge bergen. Ik kan me voorstellen dat dit niet de meest favoriete landingsbaan van veel piloten zal zijn, vooral als je nog steiler moet landen dan normaal!

Vliegvelden

Tenzing–Hillary Airport in Lukla, Nepal

Oke, voor degene die dapper genoeg zijn om de Mount Everest de beklimmen, is dit vliegveld misschien niet zo eng. Voor iedereen die deze regio graag wil bezoeken is de Tenzing Hillary Airport de enige optie. De startbaan is maar 527 meter lang en op het einde maakt deze baan een 600 meter diepe daling. Alleen al de gedachte maakt mensen al misselijk, en dat snap ik wel.

Vliegvelden

Gustaf III Airport in St. Barths, de Caraïben

Ja, de landingsbaan op het Caraïbische eiland St. Barths ziet er prachtig uit, maar de landing zelf is alles behalve veilig. Gelegen tussen de bergen en de zee is het maar 640 meter lang. Hoe ver we wel niet gaan om naar één van de mooiste en meeste luxe eilands op de wereld te gaan. De mensen die dit Caribische eiland bezoeken hebben over het algemeen genoeg geld om een privé en zeer ervaren piloot in te huren. Geluksvogels.

Vliegvelden

Gibraltar Airport, Gibraltar

Ik zal het maar meteen zeggen, het is een beetje krap in Gibraltar. Daarom moest de start- en landingsbaan van de luchthaven gebouwd worden op de Winston Churchill Avenue, de enige weg die daar Spanje leidt. Er is geen andere kruispunt zoals deze in de wereld! Net als onderweg, tijdens het opstijgen en de landing wordt de straat gewoon afgesloten. Het is een beetje apart maar nodig, want Gibraltar wou zijn eigen vliegveld hebben!

Vliegvelden

Courchevel Airport, France

Een locatie die maar liefst twee keer is gebruikt geworden voor de James Bond films moet iets speciaals aan zich hebben, toch? Ja, we hebben het over het vliegveld in het midden van het skigebied Courchevel. Maar dit is niet het enige dat het zo speciaal maakt, het is ook erg gevaarlijk. De passagiers moeten stalen zenwuwen hebben aangzien de landingsbaan midden in de Franse regio Rhônes-Alpes erg kort is en 2000 meter boven zeeniveau ligt.

Vliegvelden

Funchal Airport in Madeira, Portugal

Piloten hebben speciale training nodig om te kunnen landen op het eiland Madeira. De locatie van het vliegveld ligt op steile kust heuvel. Hier is de taak van de piloot om te compenseren voor het omlaag gaan een enorm scherpe bocht naar rechts te maken. Dit mag geen probleem zijn voor ervaren piloten, echter zijn veel passagiers in ontzag als het vliegtuig land. Afhankelijk van de sterke wind kan het nogal erg wankel worden!

Vliegvelden

Congonhas Airport in São Paulo, Brazil

Congonhas Airport ligt in het midden van een woonwijk en er zijn vele residentiële gebouwen in de directe nabijheid. Toen de luchthaven opende in 1936 was São Paulo nog niet de mega stad zoals het vandaag de dag is. Op de dag van vandaag landen hier alleen nog maar lokale vluchten, aangezien São Paulo een veiligere luchthaven heeft gekregen in 1985 die veel prettiger is voor passagiers en lokale bewoners.

Vliegvelden

Wat denk jij? Zou jij ontspannen kunnen blijven of zou een landing op één van deze luchthavens je de kriebels geven? Deze wereld blijft me verbazen. Blijf nog even op de website hangen want ik schrijf altijd over de meest bizarre, spectaculaire en mooiste plekken in de wereld. En de Holidayguru zou je natuurlijk nooit laten landen opzo’n  gevaarlijk vliegveld ♥