Alsof de lange vlucht naar een ander continent nog niet genoeg was, krijg je ook nog met het tijdsverschil te maken. Veel van ons kennen de symptomen van een jetlag wel: vermoeidheid, slapeloosheid, concentratieproblemen of stemmingswisselingen. Een jetlag kan echt de eerste dagen van je vakantie verzuren, toch?

Er wordt gezegd dat je biologische ritme verschuift en dat je een aanpassingstijd van een halve tot een volle dag per overgevlogen tijdzone kunt verwachten, afhankelijk van je leeftijd en conditie. Het maakt niet uit of je op vakantie gaat of juist terugkomt – een jetlag is altijd lastig! Laten we voor eens en altijd afrekenen met het fenomeen van een jetlag. Ik, jouw Holidayguru, ben gewend om de hele wereld over te reizen, en probeer vakanties zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken. Het is duidelijk dat een jetlag niet van het een op het andere moment over gaat, maar met enkele tips en trucks, nemen sommige symptomen beduidend af. En heb je wel eens gehoord van Viagra als oplossing tegen een jetleg? Daar gaan we het ook over hebben!

Tips tegen Jetlag – wat te doen?

Reizen naar oost en west | Handige tips | Viagra en Co.

jetlag tips

Reizen naar het oosten of het westen?

Als eerste is de bestemming een belangrijke factor. Afhankelijk van de richting van je vlucht, kunnen de symptomen variëren. Als je vanuit Amsterdam naar Amerika vliegt, bijvoorbeeld naar New York, dan is het gemakkelijker voor je lichaam om te wennen aan het nieuwe ritme. Stel dat je om 4 uur ’s middags in New York arriveert, dan is het in Amsterdam al 22 uur. Als je naar het westen reist, krijg je dus wat tijd cadeau. Het is het beste om wakker proberen te blijven. Dan val je aan het einde van de dag snel in slaap en rust je goed uit.

Als je de andere kant op vliegt, naar het oosten, bijvoorbeeld naar Tokyo, is het wennen aan de nieuwe tijdszone moeilijker. De dag is in dit geval korter en je ‘verliest’ als het ware tijd. Het is daarom niet verrassend dat het in Azië moeilijker is om te wennen aan het ritme van dag en nacht, dan wanneer je naar de USA reist. Je lichaam is gearriveerd in een andere tijdszone maar je bioritme volgt het vertrouwde patroon. Als je naar het oosten reist, raad ik aan al een paar dagen voor je op vakantie vertrekt wat eerder te gaan slapen en vroeger op te staan in de ochtend. Als je naar het westen vliegt, is dit juist andersom: later gaan slapen en wat meer uitslapen. Hiermee kun je de symptomen voor zijn.

Tips tegen Jetlag

Handige tips tegen een Jetlag

  • De tijd aanpassen – een simpele maar effectieve tip: als je de tijd op je horloge en telefoon aanpast aan de lokale tijd, helpt dit je om je mentaal aanpassen aan de nieuwe tijd. Je denkt dan niet de hele tijd aan hoe laat het in je thuisland is. Het is een truck voor je brein!
  • Etenstijd aan je bestemming aanpassen: zodra je in de nieuwe tijdzone bent en je de klok gelijk hebt gezet met de lokale tijd, is het zaak om ook aan de nieuwe etenstijd te wennen. Hoor je je maag rommelen op de ‘oude tijd’, dan kun je het beste een kleine maaltijd nuttigen. Probeer je daarna te houden aan de lokale etenstijd van het land waar je naartoe bent gereisd.
  • Koolhydraten of proteïne – afhankelijk van je reisbestemming: ook belangrijk bij een jetlag is je voedselkeuze. Over het algemeen geldt, dat je bij een reis naar het oosten het beste koolhydraten kunt eten (zoals fruit, aardappels, pasta, rijst) omdat deze je sneller moe maken. Trek je echter naar het westen, dan kun je beter proteïne tot je nemen. Voorbeelden van eiwitrijk voedsel zijn vis, kaas, vlees, eieren en melkproducten. Ook het drinken van caffeine kan zoals bekend wonderen doen om je slaap te remmen. Het drinken van veel water heeft niet veel effect bij een jetlag maar helpt je lichaam bij het aanpassingsproces. Het gebruik van alcohol heeft juist het tegenovergestelde effect, en kun je dus beter mijden.
  • Veel zonlicht een frisse lucht: wellicht voel je je wat moe gedurende de dag maar in plaats van een dutje te gaan doen (ik weet het, het is verleidelijk!), kun je beter de zon opzoeken en lekker naar buiten gaan. Zonlicht kan het slaaphormoon melatonine remmen, zodat je je minder moe voelt. Ga pas slapen als de zon ondergaat.
  • Medicatie: een belangrijk thema zijn de medicijnen die je regelmatig moet innemen. Het is aan te bevelen met je dokter te overleggen hoe je je medicijngebruik het beste kunt aanpassen aan de tijdszone, om zo ongewenste symptomen te voorkomen. Ik adviseer tegen het gebruik van slaappillen. Hoewel ze helpen bij het in slaap vallen, hebben ze geen invloed op het aanpassen van je lichaam op de nieuwe situatie, waardoor ze alleen op korte termijn effect hebben.
  • Belangrijk voor zakenreizigers – plan je meetings op het juiste uur: als je naar een andere tijdszone reist vanwege een zakelijke bespreking, kun je deze het beste plannen op een tijdstip dat je je het meeste wakker voelt. Voor bestemmingen in het westen is dat vaak het geval in de ochtend, terwijl je in het oosten beter later op de dag je vergadering kunt plannen.
  • Stel vermoeiende activiteiten uit tot de volgende dag: je bent misschien van plan om eropuit te trekken zodra je bent gearriveerd op je vakantiebestemming. Je wilt immers zo veel mogelijk beleven. Maar als je geen haast hebt en een paar dagen op een plaats blijft, kun je het beste de vermoeiende activiteiten bewaren tot dag twee of drie. Je raakt simpelweg uitgeput door zulke activiteiten en ze verlengen de tijd die je nodig hebt om je aan te passen. Dus als je de mogelijkheid hebt: relax!

Jetlag tips

Viagra as oplossing voor een jetlag?

Af en toe doet het de ronde: dat het beroemde middel tegen erectieproblemen, Viagra, helpt tegen de symptomen van een jetlag. Ik heb het uitgezocht (maar niet uitgeprobeerd!). Wat is de achterliggende reden voor dit gerucht? We weten wel waarvoor viagra gebruikt wordt maar het is tot nog toe niet bewezen dat het actieve middel uit Viagra, sildenafil, helpt tegen een Jetleg. Tot nu toe is het middel alleen getest op hamsters, het is dan ook onbekend welk effect het middel op je jetlag heeft.

Dit is ook het geval met melatonine, welke wordt verkocht in de Verenigde Staten als voedingssupplement en daar verkrijgbaar is in bijna elke supermarkt. Dit medicijn kan de hormoonhuishouding in de war schoppen en is in veel landen alleen verkrijgbaar op recept. Beter om niet te gebruiken dus.

Wat te doen tegen een Jetlag

Ik hoop dat deze tips je zullen helpen bij je volgende vakantie naar een andere tijdzone. Heb je nog andere tips tegen jetlag? Dan hoop ik dat je deze met ons wilt delen in de comments.

►Zie je het nog zitten om te vliegen? Dan vind je hier mijn goedkoopste vliegtickets.