De biggetjes zijn los! In de zomervakantie kon Holidayguru-lezeres Sina zich verheugen op een erg speciale trip. Ze ging naar de Bahama’s, waar ze met varkentjes mocht zwemmen op het eiland Big Major Cay en kon genieten van het kristalheldere water. In aanvulling op haar beoordeling lees je ook de oorzaak van de dood van een deel van de varkentjes een paar dagen terug.

Witte zandstranden, Caribische zon van de Bahama’s, turquoise zee en – een stelletje vrolijke varkentjes! Een ongelooflijk plaatje. Zwemmen met varkentjes in de Bahama’s – een absolute droom voor velen. Student Sina kon dit sprookje ervaren, want zij won in het voorjaar onze wedstrijd en werd geselecteerd uit duizenden deelnemers.

Zwemmen met varkentjes op de Bahama’s

Droom bestemming Bahama’s | Reizen met de boot naar Major Cay | De zwemmende varkentjes

Juist gedrag tegenover de varkentjes | Haaien kweekbedrijf | Sina’s samenvatting | Jouw trip naar de Caribbean

Dus je wilt wel komen zwemmen met varkentjes?

Sina ging 9 dagen naar de Bahama’s in het Caribisch gebied, waar ze een paar nachten kon slapen in het 4 sterren British Colonial Hilton Hotel in Nassau. Voor een nacht verbleef ze in het Pension Regatta Point, en vanaf daar kon ze door met een dagtocht naar de gelukkige varkentjes op Big Major Cay. De baai, waar de varkentjes het liefst zitten, is niet zo makkelijk te bereiken. De beste manier om bij het onbewoonde eiland te komen is via de haven van Great Exuma. Hier kan je ook de grot van de James Bond film ‘Thunderball’ bezoeken.

Met de boot naar Big Major Cay

“Deze dag was 8 uur puur geluk. Ik kan niet zeggen dat ik in mijn leven zoveel leuke, spannende en adembenemende momenten heb meegemaakt als tijdens deze trip. Als je ooit de kans hebt om een rondleiding te volgen zoals deze – doe het! De boot was groot genoeg zodat alle gasten genoeg ruimte hadden, en je kon water en andere drankjes pakken. Het ging vlot en eiland na eiland werd ons in detail uitgelegd, en ook de vele VIP-villa’s, gelegen in de Bahama’s, konden we uitgebreid verkennen.

Onze eerste stop was een zandbank in de zee. We konden hier zelfs op en neer en er was altijd genoeg tijd om de perfecte foto te maken – hier moet ik natuurlijk een Gurugroet sturen! 😉 Erna gingen we snorkelen in de James Bond Cave. Ik heb nog nooit zo veel grote, kleurrijke vissen gezien op één plek!”

bahamas

Absoluut hoogtepunt: The Pig Beach

“Na al deze eerste grote indrukken reden we, zonder waarschuwing, de varkensbaai in en werden we begroet met het schreeuwen van de varkens! Nauwelijks nog hadden de varkentjes ons gespot of ze kwamen al aangezwommen. Onze gidsen hadden alles natuurlijk goed verzorgd zodat iedereen wat brood kon krijgen en in het water kon springen om de varkentjes te voeden. Er waren 10 varkens in de baai en nog 3 kleine baby’s verstopt in de struiken. Blijkbaar hadden zij die dag niet zo veel zin om te zwemmen, jammer! Gelukkig hadden we ook plezier met de grotere dieren (sommige waren echt enorm!). En natuurlijk op de meest natuurlijke wijze geprobeerd om de perfecte foto met ze te nemen. Zwemmend varkentje – ik zal het tot op de dag van vandaag niet geloven!!”

pig1

“Het was soms een beetje druk op dit kleine gedeelte van het strand, omdat er naast ons nog twee boten waren in de baai, maar iedereen kon gelukkig tijd doorbrengen met de dieren en we waren allemaal zichtbaar verdrietig toen we weer terug naar de boot moesten. Zwemmen met varkens was echt een adembenemend moment waarmee je een grote streep door een punt op je bucket-list kan zetten – geweldig!”

Do’s en Don’ts – het juiste gedrag tegenover de dieren

Onlangs circuleerde het droevige nieuws over verschillende media: op de beroemde Pig Beach in de Bahama’s zijn in totaal 7 van de 21 drijvende varkentjes op mysterieuze wijze overleden. Het werd al snel een wilde speculatie of toeristen achter de dood van de dieren zouden kunnen zitten? Er wordt gezegd dat een nog onbekend persoon eventueel alcohol meegebracht zou hebben. Echter, volgens een officiële verklaring van de minister van Landbouw in de Bahama’s is nu duidelijk dat een menselijke fout kan worden uitgesloten.

Volgens het Bahamas toeristen kantoor:

Het Bahamas Ministerie van Toerisme betreurt de dood van de zwemmende varkens die onlangs werd gemeld. De wereld-beroemde zwemmende varkens van Exuma trekt miljoenen bezoekers naar de Bahama’s per jaar. De Bahama’s blijven een geweldige bestemming voor bezoekers […].’ Bahamaanse minister van Landbouw en Maritiem Onderzoek V.Alfred Gray heeft gezegd dat de varkens onlangs dood op de Bahama’s zijn gevonden na het opeten van zand.’

Er is geen bewijs dat aantoont dat mensen verantwoordelijk waren

Volgens de verklaring heeft het hoofd van het dierenarts kantoor gemeld dat er een grote hoeveelheid zand werd gevonden in de magen van de dode dieren. De minister concludeerde ook dat nu in combinaties met de juiste instanties, protocollen zal worden ingevoerd om de industrie te leiden en de bescherming van de dieren te garanderen.

Als je op een dag besluit om naar de Bahama’s te gaan en je droom in vervulling laten gaan om de zwemmende biggetjes te zijn, denk dan alsjeblieft even aan het volgende:

• Wees ervan bewust dat varkens alleseters zijn en dus ook alles zullen proberen te eten.
  • Als je ze te eten geeft, moet het eten vers zijn en niet verrot. De varkentjes houden van verse watermeloen en kool.
  • Het is ook belangrijk dat ze genoeg vers water hebben. Dit wordt vaak vergeten.

Het is eigenlijk gezond verstand waarmee je de dieren moet behandelen, maar helaas gebeurt het maar al te vaak dat:

• Onder geen omstandigheden moet je de dieren lastigvallen of achter aan jagen.
  • Ze geen slecht voedsel geven.
  • Plastic afval achterlaten op het strand.

Zwemmen in het haaien zwembad?!

“Een ander geweldig moment gebeurde maar een paar seconden later. Toen ik mijn weg terug maakte naar de boot, zwom er een twee meter lange pijlstaartrog langs de varkens en zwom verder de zee in. Crazy! Terug op de boot stond ieders gezicht vol spanning. En hier bleef het niet bij, want we waren nu op weg naar het haaien kweekbedrijf. ”

“Bij dit kweekbedrijf hadden we de kans om voor een extra 10 dollar met haaien te zwemmen. Ik heb er nog steeds kippenvel van! Het kweekbedrijf is gelegen naast een kleine haven met een loopbrug, waarvan je neer kan kijken op ongeveer 20 haaien. Nadat ik mezelf weer bij elkaar had geraapt (ik heb te veel haaien horrorfilms gekeken toen ik jonger was), sprong ik in het water. In eerste instantie wilde ik uberhaupt niet bewegen uit de angst dat ik iets aan zou raken. Maar naar een tijdje voelde ik me meer op mijn gemak en kon ik zien hoe kalm en vredig de haaien eigenlijk waren. Voordat ik het wist streelde ik de haaien en zwom ik zelfs naast ze, mezelf vasthoudende aan hun vinnen. Na 15 minuten of pure adrenaline was ik zo blij en trots op mezelf dat ik het had gedaan! :-)”

varkentjes bahamas

Er komt een einde aan de droomtocht

“Daarna hebben we een tijdje om een vliegtuigwrak gecirkeld waar we de mooiste zeesterren verzamelden, die we mee aan dek mochten brengen. Hierna gingen we naar een klein eiland, waar we genoten van een Bahamaans buffet bij een zeer traditionele bar – dat samen ging met geweldige muziek. Het eten was heerlijk en de lokale bevolking was, zoals altijd, ongelooflijk vriendelijk. ”

“Vervolgens reisden we verder met de boot naar een eenzaam eiland, waar we leguanen voedden met druiven en sla. Op dit stukje van het strand leven al meer dan 40 verschillende leguanen die allemaal andere groottes hebben. Leguanen zijn eigenlijk erg vreedzame dieren, maar ze houden er niet van om geaaid te worden – pas op, ze bijten! Na het voeden gingen we terug naar het beginpunt en onze reisgids bracht ons terug naar het vliegveld met de bus. Later op de avond lagen we op onze hotel kamer in Nassau, en we waren ongelooflijk blij en moe van alle opwinding. Als ik iets zou aanbevelen was het wel deze dagtocht! Het was verreweg het beste wat ik ooit heb gedaan. Ik heb zo veel gezien en beleefd – ongelooflijk!”

bahamas

Wanneer ben jij aan de beurt?

Wij willen erg graag Sina bedanken voor haar mooie verslag van haar ervaring in de Bahama’s. Ik ben blij dat je zo hebt genoten van het eiland en het zwemmen met de varkentjes. De verzameling eilandjes die samen de Bahama’s vormen zijn een absolute droombestemming en zou op iedereens bucket list moeten staan!! Dus, wanneer ga jij? Hier kun je in ieder geval zien wat de beste tijd om naar de Bahama’s te reizen is.